آفاق علمية
Volume 12, Numéro 3, Pages 401-416
2020-06-22

دور العلامة في تحقيق المنافسة الإقتصادية

الكاتب : حواس فتحية . حواس مولود .

الملخص

في ظل حدّة التنافس التّي تسود الأسواق، تواجه المؤسسات تحدّيات كبيرة، أهمها كيفية وصولها إلى بناء وتعزيز ميزة تنافسية تسمح لها باحتلال مركز تنافسي قوي، والمحافظة عليه. وتعد العلامة التجارية من أهم المعايير الّتي تعتمدها المؤسسات في مواجهة منافسيها، وفي ضمان ولاء عملائها، وتحقيق الريادة على هؤلاء المنافسين. فالعلامة التجارية تلعب منذ زمن بعيد دوراً بارزاً في الدلالة على مصدر المنتجات، ولا شك أنّ هذا الدور كان أقدم وظائف العلامة ظهوراً من الناحية التاريخية، تطورت وظيفتها نتيجة للتغيرات الاقتصادية وقيام الإنتاج الكبير، ثم فلم تعد تقتصر على الدلالة على المصدر، بل أصبحت رمزاً لصفات وخصائص المنتجات ودرجة جودتها. The fierce competition which became the image of the modern market made companies to face big challenge, The most important of then all is building a trade mark in order to develop and preserve that position. The trade mark is considered as essential element that determines the place of the company in the market, also it secures the loyalty of customers and create a bond between the company and customer. So, the trade mark plays for long time until now, important role in identifying the source of the products. No doubt that this eurrent role was the oldest one for the trade mark to play, from a historical back round. With time this role earned other dimensions as a result of economie changes, in parallel witch the emergence of large production. No longer limited to represent the originality of the production and its source.

الكلمات المفتاحية

الكلمات مفتاحية: العلامة، التسويق، المنافسة، المستهلك، السلع. ; Keywords: Trade mark, Marketing, Competition, Comsumer, goods.