دراسات العدد الاقتصادي
Volume 11, Numéro 2, Pages 397-417

المعايير الكمية الداعمة لقرار اختيار قنوات توزيع منتجات المؤسسة دراسة حالة مؤسسة مطاحن الحضنة بالمسيلة

الكاتب : بدار عاشور . القري عبد الرحمان .

الملخص

تعتبر وظيفة المبيعات في مقدمة الوظائف الإدارية المختلفة، والتي يستوجب الاهتمام بالتسيير الكفء و الفعال لها، من خلال إتباع الأساليب الكمية الحديثة للتسيير، كما أن التنفيذ السليم للاستراتيجية التسويقية يستوجب متابعة سير وتطور مختلف العناصر المتعلقة بسياسة المبيعات و مراقبتها، من اجل تحديد نقاط القوة و الضعف في النشاط التسويقي. ولعل من أبرز السياسات ذات الحاجة الواضحة للاستعانة بالأساليب الكمية في تحسينها، نجد سياسة التوزيع المتعلقة بمنتجات المؤسسة ضمن قنوات التوزيع، مما يعني ضرورة الاعتماد على أدوات المنهج الكمي لترشيد قرارات توزيع منتجات المؤسسة ضمن قنوات التوزيع الخاصة بمنتوجاتها. من خلال اتباعنا للمنهج الكمي في سياسة مبيعات مؤسسة مطاحن الحضنة تبين أن النموذج الكمي له دور فعال في اختيار قنوات توزيع منتجات المؤسسة، مما يساهم في تحسين سياسة توزيع منتجات المؤسسة وتنفيذ الاستراتيجية المخطط لها. The sales function is at the forefront of the various administrative functions, which requires attention to efficient and effective management, through the use of modern quantitative methods of management, and the proper implementation of the marketing strategy requires the follow-up and development of various elements related to the policy of sales and control, Weak marketing activity. One of the most prominent policies with a clear need to use quantitative methods to improve them is distribution policy related to the products of the organization within the distribution channels, which means that the tools of the quantitative approach should be used to rationalize the decisions of distributing the products of the organization within the distribution channels of its products. By following the quantitative approach in the sales policy of the incubator mills, we find that the quantitative model has an effective role in selecting the distribution channels of the products of the institution, which contributes to improving the policy of distributing the products of the institution and implementing the planned strategy.

الكلمات المفتاحية

معايير كمية؛ سياسة التوزيع؛ قنوات التوزيع. ; Quantitative norm ; distribution policy ; distribution channels