جسور المعرفة
Volume 6, Numéro 2, Pages 694-703
2020-06-17

What Outlooks Does The Algerian University Seek To Realize Under The Impact Of Globalization? ما هي التوقعات التي تسعى الجامعة الجزائرية إلى تحقيقها تحت تأثير العولمة؟

Authors : Bourouina El-hadj .

Abstract

ABSTRACT: The overall education system of a country, from early childhood education until upper secondary, influences the selection, the knowledge and the attitudes of individuals who effectively enter higher education, i.e., typically, the university. Quality in Higher Education has become a primary agenda of the countries worldwide. In the context marked by the expansion of higher education and globalization of economic activities Education has become a national concern in developing countries with an international dimension. To cope with this changing context, developing countries have been pressurized to ensure and assure the quality of higher education at a nationally comparable and internationally acceptable standard. It is generally acknowledged that globalization has created tremendous impacts on higher education in this first decade of the twenty-first century. Externally, there have been unprecedented changes both at the global and national context. The benefits of globalisation accrue to the countries with highly skilled human capital and it is a curse for the developing countries, where Algeria is no exception, without such specialised human capital. This paper delves the recent trends of higher education in Algeria. It addresses the various challenges of higher education in the Algerian universities in the context of the 21st century. Besides, the paper examines the response of higher education to the country's (Algeria) needs and discusses the major challenges that the globalization has brought to higher education. : ملخص: يؤثر نظام التعليم العام للبلد - من التعليم في مرحلة الطفولة المبكرة وحتى المرحلة الثانوية العليا - في الاختيار والمعرفة ومواقف الأفراد الذين يدخلون التعليم العالي بفعالية ،أي الجامعة تحديدا. فلقد أصبحت الجودة في التعليم العالي أجندة أساسية للبلدان في جميع أنحاء العالم. في ظل هذا السياق المتغير الذي تميز بالتوسع وعولمة الأنشطة الاقتصادية ، أصبح التعليم العالي شاغلاً وطنياً في البلدان النامية تحت ضغط تأكيد وضمان جودة التعليم العالي على مستوى وطني قابل للمقارنة ومقبول أساسا دوليا. وعموما فالعولمة أحدثت آثارًا هائلة على التعليم العالي في هذا العقد الأول من القرن الحادي والعشرين دوليا، إذ تسببت في تغييرات غير مسبوقة على الصعيدين العالمي والوطني. تعود فوائدها على البلدان التي لديها رأس مال بشري عالي. وهي لعنة بالنسبة للبلدان النامية ، حيث الجزائر ليست استثناءً ، بدون رأس مال بشري متخصص. تتناول هذه الورقة الاتجاهات الحديثة للتعليم العالي في الجزائر. نعرض فيها مختلف تحديات التعليم العالي في سياق القرن الحادي والعشرين. علاوة على ذلك ، تبحث الورقة عن استجابة التعليم العالي لاحتياجات البلاد (الجزائر) وتناقش التحديات الرئيسية التي جلبتها العولمة .

Keywords

challenges; developing countries; globalization; impact; mission of higher education, ; التحديات; البلدان النامية ; العولمة ; التأثير; التعليم العالي