جسور المعرفة
Volume 6, Numéro 2, Pages 18-36
2020-06-17

الشعر السعودي في خطاب الناقدات العربيات

الكاتب : العرابي مستورة .

الملخص

الملخص لقد حقق الشعر السعودي الحديث في العقود الأخيرة حضورًا قويًّا على ساحة الإبداع الشعري العربي ولفت انتباه كثير من الدارسين والدارسات في المملكة وخارجها، الأمر الذي تولّد عنه ظهور عدد كبير من الدراسات النقدية المتنوعة التي تناولت هذا الشعر من جوانب مختلفة، وكان للناقدات والنقاد العرب جُهد بحثي بارز في هذا المجال. وقد تعددت وجهات نظرهم في استنطاق هذه المدونة الشعرية السعودية الحديثة، وتراوحت مقارباتهم القرائية، ما بين طرح تقليدي، وقراءات انطباعية، ودراسات منهجية رصينة. وفي هذه الدراسة التي عنونتها بـــ (الشعر السعودي في خطاب الناقدات العربيات ) أحاول الوقوف على جهود الناقدات العربيات في قراءة الشعر السعودي وتحليله ودراسته. وتروم هذه الدراسة البحثية الإجابة على الأسئلة التالية: - كيف تعاملت الناقدة العربية مع الشعر السعودي؟ - ماهي المناهج النقدية التي قامت بتوظيفها في استجلاء النصوص الإبداعية؟ - هل استطاعت الناقدة العربية بناء مواقف واضحة تجاه المتخيل الشعري السعودي؟ - إلى أي مدى وفقت الناقدة العربية في تطبيق المناهج النقدية على الشعر السعودي؟ - هل استطاعت الناقدة العربية أن تكشف عن بعض ما أضمر في النص الشعري من معانٍ لائذة ؟ - ماهي الآليات التي اعتمدتها الناقدة العربية في رصد النص الشعري السعودي المدروس؟ - هل عمدت الناقدة العربية إلى مساءلة النص الشعري السعودي سؤالاً معرفيًّا حدثًا وسياقًا ونسقًا؟ إلى غيرها من الأسئلة التي تتناسل من بعضها، والتي سنحاول الإجابة عنها من خلال دراسة تلك القراءات النقدية المختلفة. وتأتي هذه الدراسة مراجعة منهجية للطريقة التي حللت بها أربع ناقدات عربيات النص الشعري السعودي، وهن: - د. آمنة بلعلى في دراستها "الحداثة لدى شعراء الباحة بين سؤال التشكيل وسؤال المعنى" الذي قامت فيه بمعاينة الحساسية الشعرية التي تجسد طبيعة النسق الشعري لشعراء الباحة من خلال نموذجين هما: علي الدميني، صالح سعيد الزهراني . - د . شادية شقروش في دراستها( سيرورة الدلالة وإنتاج المعنى – قراءة سيميائية في الأدب السعودي المعاصر ) وتحديدًا في ملف الشعر من هذا الكتاب الذي يشتمل على القراءات التالية: "مسارات السيميوز وأركيولوجيا المعنى في قصيدة " دماء الثلج" للشاعر أحمد قران الزهراني، و" التشاكل والتماهي: تشظي الذات وتماهيها في تفاصيل الوطن في قصيدة "هذه الأنثى وطن! " للشاعرة أسماء الجنوبي، وصورة الآخر في المتخيل الشعري السعودي المعاصر . - د. كاميليا عبد الفتاح في دراستها ( الذات والمرايا: دراسة نقدية تحليلية حول تمرئي الوضعية العربية الراهنة في الطرح الشعري – شعراء الباحة نموذجًا ) . - د . حورية الخمليشي في دراستها ( الخطاب الشعري العاشق والإبداع – دراسة في شعر عبد العزيز خوجه ) . وستبدأ هذه الدراسة بالوقوف قليلاً عند عناوين هذه الدراسات وأبعادها الدلالية والوظيفية بوصفها مداخل مهمة في عملية مراجعة هذه الأعمال النقدية وتقويمها. ثم تقوم بعد ذلك باستعراض كل دراسة على حدة وتوصيف مكوناتها وتقديم تقويم كلي مبني على الأسئلة التي طرحت في بداية هذه الدراسة. وتختتم بسرد بعض النتائج الكلية العامة لهذه الدراسة التقويمية. Abstract: Saudi poetry in the speech of Arab women critics Dr.. Mastourah bint Misfer Al-Urabi Assistant Professor, College of Arts Department of Arabic Language, Taif University Modern Saudi poetry has achieved a strong presence in recent decades in the field of Arab poetic creativity and attracted the attention of many male and female scholars in the Kingdom and abroad, which generated the emergence of a large number of diverse critical studies that dealt with this poetry from various aspects, and Arab critics and critics had a research effort Notable in this area. Their views on the modernization of this modern Saudi poetic blog have varied, and their reading approaches ranged between traditional discourse, impressionistic readings, and solid methodological studies. In this study, which I entitled (Saudi Poetry in the Speech of Arab Women Criticists), I try to examine the efforts of Arab women critics in reading, analyzing and studying Saudi poetry. This research study aims to answer the following questions: How did the Arab critic deal with Saudi poetry? - What are the critical approaches that she employed in exploring creative texts? Has the Arab critic managed to build clear positions towards the Saudi poetic imagination? - To what extent did the Arab critic succeed in applying monetary approaches to Saudi poetry? Was the Arab critic able to reveal some of the bad meanings in the poetic text of delicious meanings? - What are the mechanisms that the Arab critic adopted in monitoring the studied Saudi poetic text? - Has the Arab critic criticized the Saudi poetic text for a question of knowledge, context, and context? To other questions that reproduce some of them, which we will try to answer by studying these different critical readings. This study comes as a systematic review of the way in which four Arab women critics analyzed the Saudi poetic text, namely: - Dr. Amna Balali in her study "Modernity among Al-Baha poets between the question of formation and the question of meaning" in which she examined the poetic sensitivity that embodies the nature of the poetic style of Al-Baha poets through two models: Ali Al-Dumaini and Saleh Saeed Al-Zahrani. - Dr . Shadia Shaqroush in her study (the process of significance and production of meaning - semiotic reading in contemporary Saudi literature) and specifically in the poetry file from this book that includes the following readings: "The pathways of Simeuse and Archeology of Meaning in the poem" Snow Blood "by the poet Ahmed Quran Al-Zahrani, and" Formation and identification " The self-fragmentation and identification of it in the details of the homeland in the poem "This female is a homeland!" By the poet Asma Al-Janoubi and a picture of the other in the contemporary Saudi poetic imagination. - Dr. Camellia Abdel-Fattah in her study (Self and Mirrors: An Analytical Critical Study on the Visibility of the Current Arab Situation in Poetic Discourse - Al-Baha Poets as an Example). - Dr . Horya Al-Khamlichi in her study (poetic discourse, lover and creativity - a study in the poetry of Abdel Aziz Khojah). This study will begin to stand a little at the titles of these studies and their semantic and functional dimensions as important inputs in the process of reviewing and evaluating these critical works. Then she reviews each study separately, describes its components, and provides a comprehensive evaluation based on the questions raised at the beginning of this study. It concludes by listing some general results of this evaluation study.

الكلمات المفتاحية

شعر - سع