Revue Des Sciences Humaines
Volume 31, Numéro 1, Pages 515-530
2020-06-17

Writing Instruction Under The Competency-based Approach In Algerian Secondary Schools: Traditions, Realities, And Perspectives.

Authors : Adjeroud Safia . Belouahem Riad .

Abstract

The present study aims at investigating the teachers’ views on the teaching of writing within the scope of the Competency-Based Approach (CBA) at second year secondary school level, and more importantly at bringing into view the teaching realities and classroom practices, with the intent to negotiate and hopefully scheme the quest for rendering writing instruction more effective. Assuming that effective writing instruction under the CBA partly results from teachers’ awareness and consideration of the principles of the subject approach in the process of teaching writing, a questionnaire has been designed and administered to eighty-three secondary school teachers of English in Jijel. The results denoted the existence of some incongruity between the teachers’ views and their classroom practices, making the teaching of writing a rule of thumb activity. Key Terms: Writing instruction; Competency-Based Approach; Teachers’ views; Teachers’ practices. Résumé La présente étude vise à examiner les points de vue des enseignants sur l’enseignement de l’expression écrite dans le cadre de l’approche par compétences (APC) au niveau de la deuxième année secondaire, et aussi à mettre en évidence les réalités de l’enseignement et les pratiques de classe, dans le but de rendre l’enseignement de l’expression écrite plus efficace. En se basant sur la supposition que l’enseignement efficace de l’expression écrite résulte en partie de la prise de conscience des enseignants et de la prise en considération des principes de l’APC dans le processus d’enseignement de l’expression écrite, un questionnaire a été conçu et distribué à quatre-vingt-trois enseignants d’anglais du secondaire de la wilaya de Jijel. Les résultats ont révélé l’existence d’une certaine incongruité entre les points de vue des enseignants et leurs pratiques de classe, faisant de l’enseignement de l’expression écrite une activité pas totalement compatible avec les principes de l’APC. Mots clés : Enseignement de l’expression écrite ; Approche par compétences; Points de vue des enseignants; Pratiques des enseignants. تهدف هذه الدراسة إلى البحث في وجهات نظر الأساتذة حول تدريس التعبير الكتابي ضمن إطار منهجية المقاربة بالكفاءات لمستوى السنة الثانية من الطور الثانوي و كذا إظهار واقع التدريس وممارسات الأساتذة ، بهدف وضع مقترحات من شأنها جعل تدريس التعبير الكتابي أكثر نجاعة و فعالية. تعتمد هذه الدراسة على افتراض أن تدريس التعبير الكتابي الفعال ناتج عن وعي الأساتذة و مراعاتهم لمبادئ منهج المقاربة بالكفاءات في عملية تدريس التعبير الكتابي. في هذا الإطار،تم تصميم استبيان و توزيعه على ثلاثة وثمانين أستاذا للغة الإنجليزية في الطور الثانوي بولاية جيجل . تدل النتائج على وجود بعض التناقض بين آراء الأساتذة وممارساتهم ، مما يجعل تدريس التعبير الكتابي ممارسة لا تتوافق كليا مع مبادئ المقاربة بالكفاءات . الكلمات المفتاحية:: تدريس التعبير الكتابي ؛ منهجية المقاربة بالكفاءات ؛ آراء الأساتذة؛ ممارسات الأساتذة.

Keywords

Writing instruction; ; Competency-Based Approach; ; Teachers’ views; ; Teachers’ practices. ; Enseignement de l’expression écrite ; ; Approche par compétences; ; Points de vue des enseignants; ; Pratiques des enseignants. ; تدريس التعبير الكتابي ; ؛ منهجية المقاربة بالكفاءات ؛ ; ؛ آراء الأساتذة؛ ; ؛ ممارسات الأساتذة