مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 12, Numéro 3, Pages 273-282

واقع الارشاد النفسي التربوي للتلاميذ المتفوقين رياضيا بثانويات ولاية ورقلة

الكاتب : سرايه الهادي . بن طراد زينة .

الملخص

ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع الإرشاد التربوي في الثانويات بولاية ورقلة وعلى وابراز المشكلات التـي تواجـه المرشـدين التربـويين والحلول المناسبة والأهداف ، حيث اعتمد المنهج الوصفي التحليلي كمنهج دراسة و شملت عينة الدراسة 30 مستشار توجيه مدرسي ينتمون إلى ثانويات ولاية ورقلة . واعتمد الاستبيان كأداة لجمع البيانات والنسبة المئوية و t(test) كأسلوب للمعالجة الإحصائية ، توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1- هناك اتفاق وتباين في ترتيب أولويات المشكلات التي تواجه المرشدين، وبالنـسبة للمجـالات اتضح أن جميع مجالات الإستبانة مرتبطة ارتباطا ذو دلالة إحـصائية مـع الدرجـة الكليـة للإستبانة، وقد حصل مجال الإدارة على نسبة مئوية مقدارها 65 % وهي نسبة كبيـرة جـدا واحتلت الترتيب الأول، ومجال المشكلات في ظروف عمل المرشدين حصل على نسبة مئوية مقبولة في الدرجة الثانية23 % وأخيرا الإعداد والترتيب 12 %. 2 - لا توجد فروق بين مستشاري التوجيه المدرسي في توجيه التلاميذ المتفوقين رياضيا يعزى لمتغير الجنس. الكلمات المفتاحية : الارشاد النفسي ؛ الارشاد التربوي ؛ مستشار التوجيه المدرسي. Abstract : This study aimed to identify the reality of educational guidance in secondary schools in the governorate of Ouargla and to highlight the problems faced by educational counselors and appropriate solutions and objectives, where the descriptive analytical approach was adopted as a study methodology and the sample of the study included 30 school guidance counselors belonging to the secondary schools of Ouargla. The questionnaire was adopted as a tool for data collection, percentage and t (test) as a method of statistical processing: 1- There is agreement and variation in the order of priority of the problems facing the guides. As for the fields, it became clear that all the questionnaire fields are statistically significant with the total questionnaire. The field of management got a percentage of 65%, which is a very large percentage and occupied the first rank. Working conditions of the mentors received an acceptable percentage in the second degree 23% and finally the preparation and ranking 12%. 2 - There are no differences between the counselors of school guidance in the guidance of pupils excellently mathematically attributed to the sex variable. Keywords: psychological counseling ; educational counseling ; school guidance counselor

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : الارشاد النفسي ؛ الارشاد التربوي ؛ مستشار التوجيه المدرسي.