مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 12, Numéro 3, Pages 85-104
2020-06-15

أثر القيادة الأخلاقية في تنمية إبداع الموارد البشرية: دراسة ميدانية بمؤسسة عمر بن عمر للمصبرات الغذائية بولاية قالمة

الكاتب : راضية يوسفي . أمال يوب .

الملخص

هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر القيادة الأخلاقية في تنمية إبداع الموارد البشرية بمؤسسة عمر بن عمر للمصبرات الغذائية بقالمة. وقد تم اعتماد المنهج الوصفي التحليلي، وتطوير استبانة مكونة من (31) فقرة موزعة على محورين، يتعلق المحور الأول بالقيادة الأخلاقية ويضم (20) فقرة، أما المحور الثاني فيتعلق بالإبداع ويضم (11) فقرة. تم توزيع أداة الدراسة بطريقة عشوائية بسيطة على عينة شملت (70) مبحوثا من مجتمع الدراسة الذي يضم (321) مفردة، استرد منها (55) استبانة صالحة للتحليل الإحصائي. ومن خلال معالجة البيانات باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية والتحليل باستخدام المتوسط الحسابي والانحراف المعياري، تحليل الانحدار الخطي المتعدد، اختبار (ت) وتحليل التباين الأحادي، أظهرت النتائج أنّ مستوى تبنّي القيادة الأخلاقية بمؤسسة عمر بن عمر للمصبّرات الغذائية مرتفع ؛ مستوى إبداع الموارد البشرية كان مرتفع أيضا ؛ يوجد أثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05≥) للقيادة الأخلاقية في تنمية إبداع الموارد البشرية ويعود الأثر بالدرجة الأولى لمبدأ العدالة يليه مبدأ الاحترام وأخيرا مبدأ الخدمة، بينما لا يوجد أثر معنوي لكل من مبدأي الصدق والأمانة، وبناء المجتمع. الكلمات المفتاح: قيادة أخلاقية ؛ مبادئ القيادة الأخلاقية ؛ إبداع ؛ مؤسسة عمر بن عمر للمصبرات الغذائية بولاية قالمة. Abstract: The study aimed to identify the impact of ethical leadership on human resource innovation development of Omar Ben Omar canned food institution in Guelma. The analytical descriptive approach has been adopted, and a questionnaire consisting of (31) paragraphs distributed on two axes has been developed, the first concerns ethical leadership comprising (20) paragraphs, and the second is about creativity which include (11) paragraphs. The study tool was distributed in a simple random manner to a sample that included (70) research from the study community consisting of (321) singles, (55) valid statistical analysis questionnaires have been retrieved. Through data processing using the Social Science Statistical Package and Analysis Program using mean computational and standard deviation, multi-linear regression analysis, test (t) and single contrast analysis, the results showed that the level of ethical leadership adoption at Omar Ben Omar canned food institution was high; the level of human resource innovation was also high; There is a statistically significant effect at an indicative level (≥0.05) of ethical leadership in developing human resource creativity and the primary effect of the principle of justice is followed by respect and finally, the principle of service, while there is no moral effect on the principles of honesty and trust, and building society. Keywords: Ethical Leadership ; Principles of Ethical Leadership ; Creativity ; Institution of Omar Ben Omar Canned Food in Guelma.

الكلمات المفتاحية

قيادة أخلاقية مبادئ القيادة الأخلاقية إبداع مؤسسة عمر بن عمر للمصبرات الغذائية بولاية قالمة