الأسرة والمجتمع
Volume 5, Numéro 2, Pages 188-213
2017-05-01

طبيعة العلاقة بين الوالدين وأثرها على نجاح الأبناء أو عزوفهم الدراسي

الكاتب : بومنيخرة محمد .

الملخص

ملخص: تعد المدرسة الركيزة الأساسية والقاعدة الصلبة لبناء قوة المجتمعات، فلم تَعد أهداف التعليم الحديثة قاصرة على مُجرد تلقين وحَشْو عقول الطلاب بالمعلومات والمعارف، بل أصبح دوره في العصر الحالي يرتبط بالتطور المعرفي وبالحياة الاقتصادية، لذلك تَعمل الأسر الجزائرية جاهدة على التكفل المناسب بالأبناء وتوفير الشروط الضرورية كطبيعة العلاقة بين الوالدين على مدى التكافؤ في مقاييس قاعدية كالمستوى التعليمي والتفاهم، والصبر ...وانعكاسها على نجاحهم في مشوارهم الدراسي الذي يضمن لهم وظيفة لائقة في المستقبل أو تكون الخلافات وعزوفهم الدراسي. فانطلاقا من هذا الموضوع الجديد حاولنا أن نبيّن فيه مدى تأثير طبيعة هذه العلاقة بين الوالدين، باعتبار أن النجاح في المشوار الدراسي لا يأتي من فراغ وإنما من عمل قاعدي وراء جُدْران البيوت التي تعمل الأسرة على مَدّ يَد العون لأبنائها، ومرافقتهم وتذليل الصعوبات، وغرس الاتجاهات الايجابية نحو الدراسة. فتساءلنا: عما إذا كانت طبيعة العلاقة بين الوالدين المبنية على التكافؤ تساعد على النجاح الدراسي للأبناء؟، خرجنا بفرضيات علمية، كما تكونت العينة من 70 أسرة لها أبناء متمدرسين، وبعد التحليل توصلنا إلى نتائج جدّ مهمة، وقدمنا اقتراحات عملية وأخيرا المراجع. Abstract: The school is the basic pillar and solid foundation for building the strength of societies. Modern education goals are no longer limited to merely teaching and stuffing students ’minds with information and knowledge. Rather, its role in the current era has become linked to the development of knowledge and economic life. Therefore, Algerian families are working hard to provide adequate care for children and provide the necessary conditions as the nature of the relationship between parents, the extent of equivalence in basic criteria such as educational level, understanding, and patience...and its reflection on their success in their academic career, which guarantees them a decent job in the future or disputes and their academic aversion. On the basis of this new topic, we have tried to show the extent to which the nature of this relationship between parents based on equivalence helps educational success; considering that success in the academic journey does not come from a vacuum but rather from a basic work behind the walls of the homes that the family works to extend assistance to their children, accompany them and overcome difficulties, and instill positive trends towards study. We asked: If the parity-based nature of the relationship helps the children to achieve academic success ? We came up with scientific hypotheses, as the sample consisted of 70 families with schooled children, and after the analysis we reached very important results, and we presented practical suggestions and finally references.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : التكافؤ في المقاييس ، النجاح الدراسي ،العزوف الدراسي Keywords : marital harmony, educational success, school failure (reluctance)