مجلة العلوم و التكنولوجية للنشاطات البدنية و الرياضية
Volume 17, Numéro 2, Pages 120-134
2020-06-13

مكانة الاختبارات و القياسات في تقويم الأداء المهاري عند مدربي الفئات الشبانية

الكاتب : بوقشيش مولود .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على واقع عملية تقويم الأداء المهاري للاعبين في كرة القدم الجزائرية للجهة الغربية ومدى مواكبتها ومسايرتها للأساليب العلمية المتمثلة في برامج القياس والتقويم والمتابعة، بعيدا عن الطرق القديمة التقليدية والتي تعتمد على الرؤية أو الملاحظة الغير مؤسسة للمدرب التي غالبا ما تكون سطحية ينجر عنها الكثير من الأخطاء الممثلة أساسا في التقويم الخاطئ لمستوى الأداء المهاري وبالتالي اصدار أحكام خاطئة على المؤهلات المهارية للاعبين، ولأن الأداء المهاري أضحى هو الفيصل في كثير من المباريات وحتى بطولات العالم بإقرار المدربين والخبراء قام طاقم البحث بدراسة مكانة الاختبارات و القياسات في تقويم الأداء المهاري عند مدربي الفئات الشبانية معتمدا في ذلك على المنهج الوصفي بطريقة المسح من خلال استجواب مدربي مختلف الفئات العمرية لجهة الغرب الجزائري، حيث أسفرت النتائج على اعتماد مدربينا على الملاحظة الشخصية الغير مؤسسة كوسيلة لتقويم الأداء المهاري عند اللاعبين بعيدا على برامج التقويم العلمية كالاختبارات و القياسات التي تساهم في مراقبة ومتابعة تطور مستوى الأداء المهاري للاعبين، وعليه يوصي طاقم البحث بضرورة اعتماد الملاحظة العلمية المؤسسة بالاعتماد على الاختبارات المهارية التي تخدم المستوى المهاري للاعبين بصفة خاصة ومستوى كرة القدم الجزائرية بصفة عامة This study aims to identify the reality of the process of evaluating the skillful performance of players in Algerian football for the western side and the extent of their match and keeping pace with the scientific methods represented in measurement, evaluation and follow-up programs, away from the old traditional methods that depend on the vision or non-institutional observation of the coach that is often superficial. About her many mistakes, mainly represented in the wrong evaluation of the level of skill performance and consequently the issuance of wrong judgments on the skill qualifications of players, and because the skill performance has become the key in many games and even world championships by the approval of coaches, the research team has studied the status of tests and measurements in the assessment of skill performance among coaches of young groups, relying on this descriptive method in the survey method through interrogation of trainers of different age groups to the West Algerian side, where the results have resulted in the dependence of our trainers on the unorganized personal observation as a means of evaluating performance The skills of the players are far from the scientific evaluation programs, such as tests and measurements that contribute to monitoring and following the development of the level of skill performance of the players, and accordingly the research team recommends the necessity of adopting the scientific observation based on the

الكلمات المفتاحية

الاختبار والقياس- التقويم- الأداء المهاري