افاق للعلوم
Volume 5, Numéro 3, Pages 246-258
2020-06-08

قَضَيَّةُ الطَّبْعِ وَالصَّنْعَةِ وَتَجَلِّيَّاتُهَا فِي النَّقْدِ الأدَبِيِّ القَدِيمِ

الكاتب : زيناي طارق . معيفي عبد الحميد .

الملخص

تعدُّ قضية الطبع والتكلف أو الصنعة من القضايا النقدية التي حظيت باهتمام الفكر الإنساني في كل أمة من الأمم؛ لتعلقها بمفهوم الشعر وصناعته، وقد انتقل هذا الاهتمام إلى النقاد العرب القدامى، ذلك أنَّ الطبع في الغالب من أهم خصائص وسمات الشعرية القديمة، وأنَّ التكلف- إذا استثنينا مدرسة زهير وأتباعه - يعدُّ السمة الغالبة على المحدثين أو المولدين، المخالفين عمود الشعر، الذي انتهجه القدامى وساروا على أسسه وقواعده، ويهدف هذا المقال إلى كشف محل إعراب هذه القضية من النقد العربي القديم، وكيف تم تناولها من طرف النقاد على اختلاف رؤيتهم النقدية، وخلفياتهم الثقافية، وقد توصل المقال إلى جملة من النتائج أهمها؛ أن الشعرية العربية القديمة قد زاوجت بين مدرستين؛ إحداهما تقوم على الطبع، وأخرى على التكلف، وقد سارتا جنبا إلى جنب منذ العصر الجاهلي، أن الدرس النقدي القديم قد تناول هذه القضية في إطار تحديد المسارات الفنية للشعرية العربية، أن النقاد مع اتفاقهم على أهمية الطبع إلا أنهم اختلفوا بعد ذلك في أهمية الصنعة والتصنع في العملية الإبداعية. The issue of printing, cost or workmanship is one of the critical issues that has received the attention of human thought in every nation, because of its attachment to the concept of poetry and its manufacture, and this attention has been transferred to the old Arab critics, because printing is mostly one of the most important characteristics and features of ancient poetry, and that the If we exclude Zuhair's school and his followers, it is the dominant feature of the modernists or the generators, the violators of the poetry column, which was adopted by the old and marched on its foundations and rules, and this article aims to reveal the place where this issue is expressed from the old Arab criticism, and how The article reached a number of conclusions, the most important of which was that the old Arabic poetry had been paired with two schools, one based on nature, and another on cost, and they had gone hand in hand since the Islamic era, that the old critical lesson dealt with this issue in the context of determining the artistic tracks of Arabic poetry, that the critics, while agreeing on the importance of printing, then differed in the importance of workmanship and craftsmanship in the creative process.

الكلمات المفتاحية

الطبع؛ الصنعة؛ النقد؛ الأدب؛ القديم.