افاق للعلوم
Volume 5, Numéro 3, Pages 41-58
2020-06-08

أثر برامج التنمية المهنية على الأداء التدريسي لمعلمات رياض الأطفال بالمملكة العربية السعودية

الكاتب : مبارك القحطاني حنان .

الملخص

The objective of the current research was to measure the impact of professional development programs on the teaching performance of the kindergarten teachers in Saudi Arabia. The researcher used the analytical descriptive method and a random sample of (189) kindergarten teachers, was chosen in (Riyad, Abha and Hfr Al-Batin) at Saudi Arabia. The researcher adopted the questionnaire as a tool for collecting information. The results indicated that the level of professional development programs in kindergartens in Riyadh, Abha and Hafr al Batin in Saudi Arabia was very high. Results also indicated that the level of effectiveness of professional development programs in kindergartens in Saudi Arabia was also high. In addition, there were no statistically significant differences between the average scores of the professional development programs on the educational performance of kindergarten teachers in Saudi Arabia according to the variables (age, city, , Years of service) in the sample. The study recommended the importance of kindergarten officials to review the professional development programs that kindergarten teachers are subject to in accordance with a clear and flexible plan to ensure the effectiveness of these programs and increase their positive impact on their performance. هدف البحث إلى قياس أثر برامج التنمية المهنية على الأداء التدريسي لمعلمات رياض الأطفال بالمملكة العربية السعودية، استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، واختيرت عينة عشوائية بواقع (189) من معلمات رياض الأطفال في كل من مدينة (الرياض، أبها، حفر الباطن) في المملكة العربية السعودية، واعتمد البحث على الاستبانة كأداة لجمع المعلومات، وأشارت النتائج إلى أن مستوى برامج التنمية المهنية في رياض الأطفال في كل من مدينة الرياض وأبها وحفر الباطن بالمملكة العربية السعودية كانت ذات تقدير مرتفع جداً، كما أن مستوى فاعلية برامج التنمية المهنية في رياض الأطفال بالمملكة العربية السعودية جاء بدرجة مرتفعة بالإضافة إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أثر برامج التنمية المهنية على الأداء التدريسي لمعلمات رياض الأطفال بالمملكة العربية السعودية تبعاً لمتغير (العمر، المدينة، المؤهل العلمي، سنوات الخدمة) لدى أفراد العينة، وأوصت الدراسة بضرورة مراجعة المسؤولين عن رياض الأطفال لبرامج التنمية المهنية التي تخضع لها معلمات رياض الأطفال وفق خطة معدة وواضحة تتسم بالمرونة لضمان زيادة فعالية هذه البرامج وزيادة تأثيرها الإيجابي على أدائهن.

الكلمات المفتاحية

التنمية المهنية، الأداء التدريسي، معلمات رياض الأطفال Professional Development, Teaching Performance, Kindergarten Teachers