مجلة الابداع الرياضي
Volume 11, Numéro 1, Pages 378-397
2020-06-07

تصور مستقبلي للتسويق الرقمي في ظل تكنولوجيا المعلومات لتطوير منظومة الاحتراف الرياضي بالجزائر

الكاتب : بوعزيز الساسي .

الملخص

هدفت الدراسة إلى محاولة تسليط الضوء حول التسويق الرقمي بالادارة الرياضية الجزائرية في شركات النوادي الرياضية المحترفة لكرة القدم، وذلك من خلال إعطاء تصور مستقبلي لهاته الاستراتيجية في ضل الظروف والعوامل المتاحة وعلاقة التسويق بمختلف وسائل الاعلام و الاتصال الرقمي ،خصوصا في ضل الإحتراف الرياضي بالجزائر وما تمليه الضرورة إلى تطبيق متطلبات الاحتراف الإداري والتوجه نحو الادارة الالكترونية ، من أجل تذليل كل العقبات و ضرورة تجسير الفجوة الرقمية وتقليص الهوة بيننا و بين الدول المتقدمة ، ممثلة في الهيئة العليا (FIFA) الاتحاد الدولي لكرة القدم ،و من خلال ما لمسناه في مشروع الجزائر الإلكترونية2013-2008 و مخطط عمل الدولة لتطوير الإدارة الالكترونية للخماسي 2015/2019 ، والذي يعكس مدى إهتمام الحكومة الجزائرية بضرورة عصرنة جميع القطاعات ، وما تمليه الحاجة الإجتماعية والإقتصادية والسياسية والتكنولوجية حيث تم استخدام المنهج الوصفي والاعتماد على الاستبيان كأداة لجمع البيانات ،وأسفرت الدراسة على النتائج التالية : - ضرورة التحول الرقمي من خلال توفير الموارد الضرورية مع تطبيق ما جاء من بنود في مشروع الجزائر الإلكترونية2013-2008 ؛ -إنفاق الأموال في قطاع تكنولوجيا المعلومات و إقامة البحوث و المؤتمرات في مجال التسويق الرقمي ؛ -الرفع من الوعي التكنولوجي ،لتفادي حدة الفقر الاقتصادي والمعلوماتي و- محاربة التطرف الفكري الرافض للتفاعل مع الفكر العالمي. Abstract : it is considered as a starting point through which the researcher The study aimed to try to shed light on digital marketing in the Algerian sports administration in professional sports club companies for soccer, by giving a future vision to these strategic in the light of the conditions and factors available and the relationship of marketing with various media and digital communication, especially in the light of sports professionalism in Algeria and what it dictates The necessity to apply the requirements of administrative professionalism and orientation towards electronic management, in order to overcome all obstacles and the need to bridge the digital divide and reduce the gap between us and between developed countries, represented by the Supreme Authority (FIFA) FIFA, and from During what we felt in the e-Algeria project 2013-2013, and the country's action plan for developing the electronic management of the 2015/2019, which reflects the extent of the Algerian government's interest in the necessity of modernizing all sectors, and the dictates of the social, economic, political and technological need where the descriptive approach and the questionnaire dependency were used as a tool to collect data, and the study yielded the following results: - The necessity of digital transformation through the provision of the necessary resources with the implementation of the provisions of the electronic project of Algeria 2013-2013; Spending money in the information technology sector and conducting research and conferences in the field of digital marketing; - Increasing technological awareness, to avoid economic and information poverty, and - Combating intellectual extremism that refuses to interact with global thought. - Keywords: - Digital Marketing - Information Technology - Sports Professionalism

الكلمات المفتاحية

التسويق الرقمي. تكنولوجيا المعلومات ،الاحتراف الرياضي