الخطاب والتواصل
Volume 1, Numéro 4, Pages 351-356
2020-06-05

المدرسة الإنجليزية في الأدب المقارن

الكاتب : بارودي بن طوير .

الملخص

الأدب كوسيلة متكاملة للفكر وتعبير مشترك للإنسانية , يختلف بلا شك حسب الظروف الاجتماعية للفرد وحسب المؤثرات العرقية والتاريخية و الثقافية للفرد و هنا يأتي الأدب المقارن بصفة خاصة ليدرس هذه الاختلافات والتشابهات بين الآداب . ولقد كان ظهور الأدب المقارن في أواخر القرن التاسع عشر مع المدرسة الفرنسية وتطورت اتجاهاته لاحقا مع المدرسة الأمريكية و المدرسة الإنجليزية . والدارس المقارن عليه أن يكون متمكنا من المهارات اللغوية لأنه سيقف على الحدود اللغوية للأدب القومي , ويتابع حركة التغيرات بين الأفكار والموضوعات و الكتب وحتى بين أديبين أو أكثر , و لو دققنا أكثر نجد أن الأدب المقارن ببساطة هو مقارنة الأدب بالفنون الأخرى كالمسرح وغيرها... ولقد أردت بهذه الدراسة أن أسلط الضوء على نشأة الأدب المقارن و أتعمق أكثر في الاتجاهات و المدارس التي احتضنته وخاصة المدرسة الإنجليزية و أحاول أن أحدد أهم مجالاته وفروعه و أبرز ولو بدراسة متواضعة أهمية هذا الأدب ومكانته. Abstract : Literature as an integrated means of thought and a common expression of humanity is undoubtedly different according to the social circumstances of the individual and according to the ethnic, historical and cultural influences of the individual. Comparative literature is especially used to study these differences and similarities between literature. The emergence of comparative literature in the late 19th century with the French school and later developed its directions with the American School and English School And the comparative student to be proficient in language skills because it will stand on the linguistic boundaries of the national literature, and follows the movement of changes between ideas and topics and books and even between two or more, and if we checked more, we find that comparative literature is simply a comparison of literature with other arts such as theater and others ... In this study I wanted to shed light on the emergence of comparative literature and to deepen the trends and schools that I embraced, especially the English school, and I try to identify the most important areas and branches, even if modest study of the importance of this literature and its status

الكلمات المفتاحية

الأدب المقارن – النشأة – المدرسة الإنجليزية – المجالات – أهمية الأدب