مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 9, Numéro 2, Pages 555-574
2020-06-02

أدوات جمع البيانات في البحوث اللّسانيّة الميدانية

الكاتب : صيشي مبروك .

الملخص

يتناول هذا المقال جزئيّة منهجيّة جدّ مهمّة، خصوصاً في البحوث ذات الطّابع الميداني، في مجال اللّسانيات، أين يعتمد الباحث بشكل أساسيّ على أدوات يستعملها في الميدان قصد الوصول إلى نتائج علميّة موضوعيّة دقيقة، على العكس من البحوث اللّسانيّة النّظريّة أو التّطبيقيّة، الّتي يُكتفى فيها بجمع المادّة من المصادر والمراجع، أو الاعتماد على تحليل مدوّنات محدّدة مسبقاً. وأوّل إشكاليّة تبرز في مثل هذه البحوث هو مدى التّوفيق في اختيار الأداة أو الأدوات اللّازمة، على غرار الملاحظة والمقابلة والاستبيان أو الاختبار والتّجريب، وهو ما يتطلّب من الباحث عناية فائقة في ضبط وتحديد البيئة والعيّنة والمعايير والشّروط المناسبة، لذلك سنعمد إلى إبراز دور هذه الأدوات، ثمّ الصعوبات الّتي تعترض الباحث عند تنفيذها والوصول بعدها إلى اقتراح بعض الحلول للإشكالات الّتي قد تعترضه. Abstract : This article discusses a very important methodological part, especially in the field-based research, in linguistics, where the researcher relies mainly on tools used in the field in order to obtain accurate objective scientific results, unlike theoretical or applied linguistic researches, which are mainly based on data Collection from sources and references, or they are relied on analysis of predefined blogs. The first problematic that arises in such research is the extent of success in choosing the appropriate tool(s) for the research such as: Observation, interview, questionnaire, test and experimentation. All of this requires a careful attention by researchers in controlling and determining the environment, the sample and the appropriate standards and conditions. So, we will highlight the role of these tools, and the difficulties encountered by the researcher in implementing them, and we finally suggest some solutions to the problematics that may face the researcher.

الكلمات المفتاحية

الدراسات اللسانية ; البح ; ث الميدانية ; الملاحظة ; المقابلة ; الاستبيان ; الاختبار