مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 9, Numéro 2, Pages 185-204
2020-06-02

أسلوبية التشكيل الصوتي في شعر الإمام الشافعي، قصيدة "الرضا بقضاء الله" أنموذجًا.

الكاتب : رحامنية سعيدة .

الملخص

باتت الأسلوبية في عصرنا الحاضر من أبرز المناهج اللسانية المتداولة على الصعيد النقدي العربي، وهو منهج يمكننا من إلقاء الضوء على مختلف النصوص الأدبية، وفق رؤية لسانية علمية تستند إلى مجموعة من الإجراءات المنهجية، والآليات التحليلية. ولما كانت لأصوات النص الشعري، وإيقاعاته أهمية قصوى ضمن هذا المنحى، ارتأينا الاهتمام بالإيقاعات الصوتية مستعينين بالإحصاء قصد رصد العيّنات الصوتية الأبرز للدراسة. ونبتغي من وراء هذا الطرح استجلاء دلالات الأصوات، وأثرها في تكثيف دلالة النص الشعري الموسوم ب "الرضا بقضاء الله" للإمام الشافعي، مرورًا إلى الموسيقى الخارجية بحرًا، ووزنًا، وقافية، من خلال الإجابة على التساؤلات الآتية: ما أثر التشكيل الصوتي في بناء القصيدة؟ وما هي طبيعة العلاقة بين تشكيله (داخليًا، وخارجيًا) وبنية النص الشعري عمومًا؟ وما هي أبرز الأصوات، والإيقاعات التي أسهمت في صنع الفارق الأسلوبي؟ الكلمات المفتاح : (تشكيل، صوت، دلالة، أسلوب، إيقاع. Abstract : Arabic criticism. This method makes it possible to shed light on various literary texts from linguistic and scientific perpective based on a set of methodological procedures and analytical mechanims. The phonemes of poetry texts and their rythms beings of paramount importance within this framework, we decided to study phonetic rhythms using statistics to monitor the most prominent phonetic rhythms using statistics to monitor the most prominent phonetics samples to be studied. The aim of this proposa lis to clarify the semantics of the phoneme, and their impact on the multiplication of the semantics of the poetry text labled "Er_rida bi qada'i llah" The aim of this proposa lis to clarify the semantics of the phoneme, and their impact on the multiplication of the semantics of the poetry text labled "Er_rida bi qada'i llah" (Accepting God's predestination) by Imam Shafi'i and the external music of bahrs (meters), weights, and rythmes by answering the following question: what is the impact of phonetics in construction of the poem? What is the nature of the relationship between its formation (internally and externally) and the structure of poetry text in general? What are most prominent sound and rhythms that contributed to the stylistic difference? Keywords: formation, the phoneme, sémantic, style, rhythm

الكلمات المفتاحية

تشكيل