دفاتر البحوث العلمية
Volume 8, Numéro 1, Pages 79-94

" نظام إدارة دور رعاية الطفولة المسعفة في التشريعات العربية المقارنة " " Management System Of Childhood Care Homes In Comparative Arab Legislation ".

الكاتب : مرغني حيزوم بدر الدين . حاقة العروسي .

الملخص

إن مؤسسات الطفولة المسعفة تحاول دائما أن تجد البديل المناسب لما حرم منه الطفل أو تحل محل العناصر التي تنقصه في حياتهن من أن تتكامل لديه الفرص لتكوينه وتربيته وصقل مواهبه المتميزة بصورة طبيعية وخصوصا في الجوانب الحساسة والتي تبنى من خلالها شخصية الطفل، من قبيل البرامج الإرشادية وتكنولوجيات التعليم الحديث وخصوصا في مرحلة الطفولة المبكرة، مما يساهم في تعديل سلوكيات الطفل ويؤثر في بناء شخصيته ويزيد في الذكاء الإصطناعي لديه. ومن هنا ولأجل الوصول الى هذه الأهداف، فقد سعت الدول الى محاولة توفير كل الامكانيات اللازمة لدور الطفولة المسعفة من أجل حماية هذه الفئة الهشة وضمان حقوقهم، وذلك بتوفير كل الامكانيات اللازمة لضمان إعداد أطفال قادرين على مواجهت تحديات العصر. وعليه فقد تطرقنا في هذه الورقة البحثية الى تبيان نظام إدارة دور الطفولة المسعفة في بعض الدول العربية، وذلك من خلال البحث في تشريعات هذه الدول والتي كفلت من خلالها تقديم خدمة إجتماعية لحماية الأطفال المحرومين من الرعاية الأسرية. Childhood institutions are always trying to find a suitable alternative to what the child has been deprived of or to replace the missing elements in his life, in order to integrate the opportunities for formation and education and refine his distinctive talents naturally, especially in the sensitive aspects through which the child's character is built by the extension programs and modern education technologies ; especially in early childhood ; which contributes to the modification of the child's behavior and it effects the building of his personality. Also, it increases his artificial intelligence. Hence, in order to reach these goals, the State have endeavored to provide all the necessary facilities for the Childhood Care Homes to protect this fragile category and ensure their rights. By providing all the necessary means to ensure the preparation of these children to be able to face life's challenges. Thus, in this paper, we discussed the Childhood's Homes system in some Arab countries by examining their legislation which provides a social service to protect the deprived children of family care.

الكلمات المفتاحية

الطفل، دور الطفولة المسعفة، الرعاية الإجتماعية، القوانين العربية. ; Child ; Childhood's Care Homes ; Social welfare ; Arab Laws