مجلة روافد للدراسات و الأبحاث العلمية في العلوم الاجتماعية والإنسانية
Volume 4, Numéro 1, Pages 19-59
2020-06-01

السياق الأسري وعلاقته بالتوتر النفسي لدى طلبة كليات التربية في جامعات محافظات غزة

الكاتب : الأسود فايز علي .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية التعرف إلى العلاقة بين السياق الأسري والتوتر النفسي لدى طلبة كليات التربية في جامعات محافظات غزة، وتكونت عينة الدراسة من (421) طالباً وطالبة، واستخدم الباحث المنهج الوصفي بمجاله التحليلي، كما و استخدمت الدراسة للوصول إلى النتائج أداتين: الأولى لقياس السياق الأسري، و الثانية لقياس التوتر النفسي، وكانت أهم النتائج: وجود علاقة ارتباطية سالبة بين السياق الأسري، والتوتر النفسي، بينما كان الوزن النسبي للسياق الأسري (88.90%)، و للتوتر النفسي (64.13%)، كما تبين عدم وجود فروق في السياق الأسري، والتوتر النفسي تعزى لمتغير الجنس، وكذلك عدم وجود فروق في المجال الاجتماعي والديني والأخلاقي على مقياس السياق الأسري تعزى لمجال التخصص، بينما توجد فروق في المجال الانفعالي والاجتماعي والدراسي و الدرجة الكلية على مقياس التوتر النفسي، كما أبانت الدراسة وجود فروق تعزى لمتغير الجامعة على مقياس التوتر النفسي، ومقياس السياق الأسري. كلمات مفتاحية: السياق الأسري؛ التوتر النفسي؛ كليات التربية. Dr. Fayez Ali AlAswad E-mail: Dr.Fayez1@hotmail.com Department of Psychology, Faculty of Education, Al-Azhar University, Gaza, Palestine Family context and its relation to psychological stress among students Colleges of Education in the Universities of Gaza Governorates Abstract: The study aimed to identify the relationship between the family context and psychological tension among students of the faculties of education in the universities of Gaza governorates, the sample of the study consisted of (421) male and female students. The most important results were: a negative correlation between the family context and psychological tension, while the relative weight of the family context (88.90%), and psychological tension (64.13%), There are no differences in the family context, and psychological tension attributed to the gender variable, as well as the absence of differences in the social, religious and moral field on the scale of the family context attributable to the area of specialization, while there are differences in the field of emotional, social and academic and the total score on the psychological tension scale, as the study showed Differences attributed to the university variable on the psychological tension scale, and the family context scale. Keywords: family context; psychological tension; faculties of education.

الكلمات المفتاحية

السياق الأسري؛ التوتر النفسي؛ كليات التربية.