آفاق سينمائية
Volume 7, Numéro 1, Pages 250-268

آليات أفلمة الرواية في السينما الجزائرية / ريح الجنوب أنموذجا

الكاتب : زرار عبد القادر .

الملخص

الملخص: تجربة تحويل نص روائي إلى فيلم سينمائي، من التجارب الرائدة في مجال الفن، حيث يتم فيها إبراز الفروق بين الرواية والفيلم وهذه الفروق تُعدُ من الضروريات في اكتشاف العملية التحويلية، وتحقيق هذه التجربة الفنية لا يتأتى إلا وفق آليات تحويلية معينة كالحذف والتلخيص والتركيز والترجمة وغيرها، وهو ما يُعتبر عملا إبداعيا رفيعا. وفي هذا البحث تم تناول رواية ريح الجنوب لـ "عبد الحميد بن هدوقة" كيف تمّ تحويلها وفق آليات محددة، وهذا ما جعلنا نكتشف رواية درامية بامتياز، لما توفرت عليه من أحداث متسارعة ومسايرة للحياة الاجتماعية في حقبة من تاريخ الجزائر. Abstract: The experience of transforming narrative text into a film is one of the leading experiences in the field ‎of art, that's why the differences between the novel and the film are highlighted, these differences ‎are necessary to discover the transformation process.‎ the realization of this technical experience can only be achieved according to certain transformative ‎mechanisms such as ellipse, summary, focus, translation, etc., which make it a creative work. ‎ ‎…‎ We are trying by taking the ''South wind'' novel of " Abdel Hamid Ben Houdouka" as study to focus on ‎how it was converted according to specific mechanisms, this is what made us discover a dramatic novel ‎par excellence, because of the availability of accelerated events and social life In an era of Algerian ‎history‏.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: رواية – فيلم – آلية - تحويل – جنريك - مونتاج. ; key words: Novel - Film - Mechanism - Conversion - Generic - Editing.