الناصرية
Volume 11, Numéro 1, Pages 180-194
2020-06-01

Uses And Gratifications Theory In Social Network Sites Studies . نظرية الاستخدامات و الإشباعات في دراسات مواقع التواصل الاجتماعي

Authors : Sekour Imane . Chaoui Lilya .

Abstract

During the 1940s, the perception of the consequences of individual differences and social inequality, and the perception of media-related behavior led to the beginning of a new perspective of the relationship between the public and the media. This was a shift from public opinion as a passive element to the selection of preferred messages and The media, this was a reaction to the concept of the power of the media as in bullet theory, the theory of transmission of information in two stages, and the theory of uses and saturation based on the assumption of active audience focused on how the media responds to the motives of the needs of the public. What does the audience do by the media? In this article we will talk about the transformation and the development of the media, which in turn changed the prevailing perception of the negative audience, to an active and interactive audience. خلال الأربعينيات من القرن العشرين، أدى إدراك الفروق الفردية وعدم المساواة الاجتماعية وتصور السلوك المرتبط بوسائل الإعلام إلى بداية منظور جديد للعلاقة بين الجمهور ووسائل الإعلام. كان هذا تحولا من الرأي العام كعنصر سلبي في اختيار الرسائل المفضلة والإعلام، أي المتلقي السلبي وكان هذا رد فعل على مفهوم قوة وسائل الإعلام كما في نظرية الرصاصة، ونظرية نقل المعلومات في مرحلتين، حيث تركز نظرية الاستخدامات والاشباعات بناءً على افتراض الجمهور النشط على كيفية استجابة وسائل الإعلام لدوافع احتياجات الجمهور. أي ماذا يفعل الجمهور في وسائل الاعلام؟. في هذه المقالة سوف نتحدث عن التطورات التي طالت تكنولوجيات الاعلام والاتصال ، والتي بدورها غيرت النظرة السائدة للجمهور السلبي، إلى جمهور نشط وتفاعلي.

Keywords

نظرية الاستخدامات والاشباعات ; مواقع التواصل الاجتماعي ; دراسات الجمهور; الجمهور ; Uses and Gratifications theory ; social network site ; audience studies ; audience