الناصرية
Volume 11, Numéro 1, Pages 157-179
2020-06-01

Views On Historical Texts Proposed To Final Exams Pupils.نظرة على النص التاريخي في الكتاب المدرسي لتلاميذ الأقسام النهائية

Auteurs : Lasheb Mohammed .

Résumé

Abstract: The didactization of the history text in the French textbook is not without ideological interest. Proposed under the narrative type, this text has a great importance in view of the complexity, the delicateness and the controversy of this production. It is now high time to understand the linguistic and pragmatic issues involved in teaching the history text and to give meaning to its information.The ideological challenge now rests on the knowledge, as well as the way of acquiring it and adapting it into a communication discourse.The linguistic tools employed for this purpose are therefore fundamental to the historiographer; but the final product cannot be considered as a subject of study adapted for pupils in regards to its ideological issues. الملخص: لا يكاد اعتماد تعليمية النص التاريخي في الكتاب المدرسي للغة الفرنسية يخلو من غايات إيديولوجية. ويكتسي هذا النص التاريخي – المقترح في شكل سردي- أهمية عظمى، ليس لتعقيدات كتابته فحسب، بل لتأويلاته التي غالبا ما تكون حساسة و معترض عليها بل و متضاربة في أحيان أخرى. لقد آن الأوان لفهم الرهانات اللسانية والتداولية في النص التاريخي وإضافة معنى المعلومة الـمُتَضَمَّنَة فيه. إن التحدي الإيديولوجي- اليوم- يرتكز على معرفة كيفية اكتساب المعارف الجديدة بدلا من إنتاجها وهيكلتها في خطاب تواصلي. أما الأدوات اللسانية المستخدمة في هذا المجال فتعود إلى أبجديات فن كتابة التاريخ. و لكن نتاج ذلك لا يكون بالضرورة موضوع دراسة لسانية للجمهور المتمدرس نظرا للخلفيات الإيديولوجية لهذا النص.

Mots clés

textual analysis ; ideology ; history ; pragmatism ; teaching ; التحليل النصي ; الأيديولوجية ; التاريخ ; البراغماتية ; التعليم