لغة كلام
Volume 6, Numéro 3, Pages 247-258
2020-06-01

الحوار المسرحي بين الإنجاز الكلامي والبعد الحجاجي مسرح اللحظة لعز الدين جلاوجي أنموذجاً

الكاتب : نورة نسيمة .

الملخص

ملخص : يسعى هذا المقال إلى مقاربة الحوار المسرحي وصفاً وتحليلاً ،لبيان مدى تحقق المقاصد الصريحة والضمنية تبعاً لإستراتيجيات المتكلم وكفاءته التواصلية ،ورصد فاعليته وأثره على المتلقي . لتتكشف لنا حقيقة الحوار المسرحي كخطاب موجه ومؤسس على توليفة تكاملية بين آلية الحوار الحجاجي الإقناعي ،وإنجازية الأفعال الكلامية. Abstract : This article aims to describe and analyze the theatrical dialogue in order to scrutinize the degree of the realization of the explicit and implicit intentions according to the speaker's strategies and his communicative competence and to measure his efficiency to influence the receiver, to finally make sure of the reality of the theatrical dialogue as an oriented discourse based on complementary combinations between argumentative and persuasive dialogue and performativity of speech acts.

الكلمات المفتاحية

الحوار المسرحي ; ; أفعال الكلام ; ; القوة الإنجازية ; ; الحجاج ; ; theatrical Dialogue ; ; speech acts ; ; ; ; argumentation ; الحوار المسرحي ; ; أفعال الكلام ; ; القوة الإنجازية ; ; الحجاج ; ; : theatrical Dialogue ; ; speech acts ; performativity ; ; ;argumentation