مجلة العلوم و التكنولوجية للنشاطات البدنية و الرياضية
Volume 17, Numéro 1, Pages 263-281
2020-06-01

فاعلية برنامج رياضي للعب مبني على حل مشكلات لتعليم الرياضيات لدى تلاميذ التعليم المكيف. Effectiveness Of A Sports Program Based On Games In Problem Situations For Teaching Mathematics To Students In Adapted Education

الكاتب : بلعربي فوزية . تواتي حياة . بشلاغم يحي . عمراني امال .

الملخص

هدف البحث إلى معرفة فاعلية برنامج رياضي للعب مبني على حل مشكلات لتعليم الرياضيات لدى تلاميذ التعليم المكيف. قدر حجم العينة ب(10) تلاميذ يعانون من التأخر الدراسي وصعوبات التعلم، اختيروا بطريقة قصدية، لجمع المعطيات استعنا بأدوات التالية (اختبار لجودانف هاريس لقياس الذكاء واختبار تشخيص صعوبة الحساب( الرياضيات)، والتحصيل في مادة الرياضيات )، واستخدمنا المنهج التجريبي لتصميم المجموعة الواحدة، بعد تفريغ النتائج ومعالجتها إحصائيا، توصلت النتائج إلى أن للبرنامج الرياضي المبني على اللعب في حل مشكلات فاعلية ايجابية على تعلم الرياضيات لدى عينة من تلاميذ التعليم المكيف. : Objective of research and to Know the Effectiveness of a sports program based on games in problematic situation for the teaching of mathematics to the pupils of adapted education The research was carried out on the sample (10) pupils suffering from delay academic and learning difficulties, They were chosen intentionally, For the data collection, we used the following tools (Godanf IQ measure and diagnostic test in mathematics). Achievement in mathematics), We used the experimental method For a single enchanting Once the results collected and treated statistically, We concluded that the sports program based on games in problem situations and has a positive effect for taught mathematics in students adapted education

الكلمات المفتاحية

برنامج رياضي، اللعب، حل مشكلات، الرياضيات، التعليم المكيف. ; : sports program , games, problem situations, mathematics, adapted education

The Effectiveness Of Blended Learning Based On Digital Games In Increasing Students' Motivation Toward Learning Mathematics

Ahmed Al Kharusi .  Mustafa Al Abri .  Amal Al Badi .  Ahmed Alhadhrami . 
pages 13-26.