Revue d'économie et de statistique appliquée
Volume 17, Numéro 2, Pages 142-163
2020-05-30

واقع التنمية السياحية في الجزائر وإستراتيجية تطويرها

الكاتب : معيزي قويدر . طاطاي كمال .

الملخص

Abstract: The tourism sector has become one of the important sectors on which countries depend on the development of their economies. The most important sustainable development in many countries is investment in tourism, because their revenues are quick and do not require great efforts. It is only necessary to exploit the available possibilities and qualifications and provide security and protection for tourist areas. Algeria has recognized the importance of this sector since the beginning of this century. It has been developing and giving it its real status, especially as it has the tourist qualifications that can make it a leading tourist destination in North Africa and the Mediterranean. Attention did not rise to the level of prestige tourist qualifications abound in Algeria, and this shows through tourism indicators that point to the lack of economic and social development of the fruits of the development of the tourism sector benefit. الملخص: لقد أصبح قطاع السياحة من القطاعات المهمة التي تعتمد عليها الدول لتنمية اقتصادياتها ، وأن أهم تنمية مستدامة لدى الكثير من الدول هي الاستثمار في السياحة، كون عائدها سريعا ولا يحتاج إلى مجهودات ضخمة، بل يتطلب الأمر فقط استغلال المتاح من الإمكانيات والمؤهلات وتوفير الأمن والحماية للمناطق السياحية وللأفراد، وقد أدركت الجزائر منذ بداية القرن الحالي أهمية هذا القطاع، فعملت على تطويره وإعطائه مكانته الحقيقية، خصوصا وأنها تتوفر على المؤهلات السياحية التي يمكن أن تجعل منها وجهة سياحية رائدة في شمال إفريقيا والبحر الأبيض المتوسط، لكن يبدو بأن هذا الاهتمام لم يرق إلى مكانة ومستوى المؤهلات السياحية التي تزخر بها الجزائر، وهذا يظهر من خلال مؤشرات السياحة التي تشير إلى عدم استفادة التنمية الاقتصادية والاجتماعية من ثمار تطوير قطاع السياحة .

الكلمات المفتاحية

tourism development; tourism scheme ; tourism qualifications; tourism strategy; ; تنمية سياحية، مخطط سياحي، مؤهلات سياحية، إستراتيجية سياحية .