الإحياء
Volume 20, Numéro 1, Pages 47-68
2020-05-28

ضوابط قراءة النص القرآني بين المدرسة العقلية والحداثية دراسة مقارنة

الكاتب : مقراني عادل .

الملخص

الملخص: تهدف هذه الدراسة للإجابة عن الإشكالية الآتية: ما هي الضوابط المعتبرة في قراءة النص القرآني عند كل من المدرسة العقلية والحداثية ؟ والتي جليتها من خلال الوقوف على الدلالة اللغوية والاصطلاحية لمفردات عنوان المقال، وبعدها بينت ضوابط قراءة النص المشتركة بين المدرستين، ثم فصلت القول في ضوابط قراءة النص المختلف فيها بينهما ، ثم ذكرت أسباب اختلافهم في ضوابط قراءة النص القرآني، وختمت المقال بذكر نتائج وتوصيات البحث. الكلمات المفتاحية ضوابط؛ نص؛ عقلية؛ حداثية؛ مقارنة. Abstract: This study aims to answer the following problem : What are the Considerable rules in reading the Quranic script at the rationality school and the modernist school? Which I have clarified by stopping at the Linguistic significance and terminological of the vocabulary of the title of the article, Then I explained the common rules of text reading between the two schools, Then I've been saying in detail the contrastive rules of the text reading between them, Then I mentioned the reasons for their differences in rules of the Quranic script reading, and finally And I concluded the article with mentioning the results and suggestions of the study. key words :Rules, Script, Rationalism, Modernism, Comparison

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية ضوابط؛ نص؛ عقلية؛ حداثية؛ مقارنة.