مجلة تفوق في علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية
Volume 5, Numéro 1, Pages 114-132
2020-05-28

عزوف تلاميذ الطور الثانوي عن ممارسة التربية البدنية والرياضية وتأثيره على رياضة النخبة

الكاتب : بوعجناق كمال . العربي محمد .

الملخص

ملخص الدراسة: تعتبر التربية البدنية والرياضية مكملة للتربية العامة ،ولها دورها الفعال في تكوين شخصية الفرد وصقلها من كل النواحي البدنية والنفسية والاجتماعية والفكرية ، وذللك بفضل مختلف الألعاب سواء كانت فردية أو جماعية ، وفي المؤسسات التربوية تعتبر المادة الوحيدة التي يعبر فيها مختلف التلاميذ عن مكبوتا تهم وضغوطاتهم الناتجة عن الحياة الاجتماعية الصعبة ،وكثافة المواد الأكاديمية حيث يجد فيها التلاميذ المتنفس الوحيد ، من خلال النشاطات الترفيهية والترويحية والتنافسية المبرمجة في الحصة ما بين التلاميذ أنفسهم ،ولها دورها الفعال في انتقاء واكتشاف المواهب وأصحاب القدرات البدنية والمهارية في مختلف النشاطات فردية أو جماعية، وتفتح لهم الأبواب حول النخبوية، والوصول الي البطولة والشهرة ثم الاحترافية انتقالا من الطابع التربوي الى الطابع التدريبي المخطط ، رغم كل هذه الإيجابيات نجد التربية البدنية تعترضها عدة أسباب تؤدي بالتلاميذ الي العزوف عنها بتقديم الأعذار والشهادات الطبية تؤدي الي الانقطاع الجزئي أو الكلي عن الممارسة، وهذا ما يؤثر علي التربية البدنية بصفة عامة ورياضة النخبة بصفة خاصة، وتكوين الفرد الصالح النامي في جميع قواه الفكرية والخلقية والنفسية والإجتماعية والقادر على العمل والقيام بواجه نحو أسرته ومجتمعه ووطنه وأمته،وفي هذه الدراسة للوصول إلي جمع عدد كبير من المعلومات والبيانات إنتهجنا المنهج الوصفي التحليلي نظرا لملائمته لهذه الدراسة ،وعلى عينة كبيرة لكي نتمكن من تعميم النتائج ، وتوصلنا في النهاية أن من ضمن الأسباب التي تؤدي بعزوف التلاميذ عن ممارسة ت ب ر ومايؤثر حتما على رياضة النخبة هي نقص التكوين لدي اغلبية الاساتذة وكذا الأسلوب القيادي المنتهج عندهم مع نقص الوسائل البيداغوجية والمنشآت الرياضية وكذلك محتوى حصة ت ب ر المقدمة من طرف الأستاذ خالية من الألعاب والنشاطات ويغلب عليها الروتين والملل. Abstract: Physical education and sports are complementary to general education and have an effective role in shaping the personality of the individual and refining them from all aspects of physical, psychological, social and intellectual, and thanks to the various games, whether individual or collective, and in educational institutions is the only material in which the various students express their compresses and their resulting pressures On the difficult social life, and the intensity of academic materials where students find the only respite, through recreational activities, recreational and competitive programmed in the share among the students themselves, and has an effective role in the selection and discovery of talent and The physical and professional abilities in the various activities individually or collectively, and open the doors for them elite, and access to the championship and fame and then professional transition from the nature of education to the nature of training planned, despite all these positive physical education is faced by several reasons lead students to refrain from providing excuses and certificates This is what affects the physical education in general and the sport of the elite in particular, and the formation of the developing good person in all his intellectual, moral, psychological, social, In order to reach a large number of information and data, we followed the descriptive approach because of its relevance to this study, and on a large sample so that we can generalize the results. Finally, we found that among the reasons that lead to the reluctance of students to practice PES And inevitably affects the sport of the elite is the lack of composition of the majority of professors as well as the leadership style pursued by them with a lack of pedagogical facilities and sports facilities, as well as the content of the share of the professor's hand made free of games and activities and most of the routines and boredom.

الكلمات المفتاحية

الكلمات الدالة: التربية البدنية والرياضية – العزوف – رياضة النخبة