مجلة العلوم الانسانية لجامعة أم البواقي
Volume 7, Numéro 1, Pages 224-237
2020-03-30

ثقافة التميز في المنظمة ودورها في تحقيق الميزة التنافسية الفعالة

الكاتب : ملاس حسيبة .

الملخص

إن التحديات العالمية المعاصرة فرضت على المنظمات الوقوع تحت هاجس المنافسة، وهو ما دفعها إلى السعي نحو التميز والتفرد من أجل احتلال موقع تنافسي مناسب. وتعتبر ثقافة التميز من العوامل الرئيسية التي يتوقف عليها نجاح المنظمات، لما تحتويه من قيم ايجابية وأهداف مشتركة ونظم من الضروري توفرها لدى العاملين في المنظمة من أجل التوجه نحو تطبيق إدارة الجودة الشاملة وتحقيق الميزة التنافسية. وتهدف هذه الدراسة إلى إبراز الدور الذي تلعبه ثقافة التميز داخل المنظمة في تحقيق الميزة التنافسية الفعالة من خلال عرض ومناقشة النقاط التالية: إدارة التميز وثقافة التميز، الميزة التنافسية والتميز، كيف تساهم ثقافة التميز داخل المنظمة في تحقيق الميزة التنافسية ؟ Global challenges have obliged organization to compete and to strike for excellence and exclusivity in order to occupy a suitable competitive position. The culture of excellence is one of the factors that lead to the success of organizations because they have positive values, common goals and systems that are necessary for the employees of the organization for competitive advantage as the most important resource among their resources and for which performance depends. The research project aims at highlighting the role of the culture of excellence within the organization in achieving effective competitive advantage by presenting and discussing the following points:- excellence management and culture of excellence –competitive advantage and excellence-how the culture of excellence in the organization contributes to the achievement of competitive advantage?

الكلمات المفتاحية

ثقافة التميز، إدارة التميز، الميزة التنافسية، الجودة الشاملة. ; culture of excellence, excellence management, competitive advantage, total quality