المجلة الدولية للاتصال الاجتماعي
Volume 4, Numéro 3, Pages 52-65
2017-03-30

The Theory Of Value Determinism And The Binary Contrast Tool (positive And Negative Impactنظرية الحتمية القيمية وأداة التضاد الثنائي (التأثير الايجابي والسلبي )

الكاتب : العيدي خيرة .

الملخص

The theory of value determinism is one of the most important media theories emanating from the cultural dimension of human societies and seeks to interpret the world value by the unbroken link between the value legacy and its cognitive production, making it an important frame of reference in the study of the media phenomenon and communication and add a dimension Value and morality of media influences by defining the theoretical basis for the study of the impact of media across a fixed determinant is the media message and its correlation to values. The study concluded that the theory of the value determinism in the media is essentially linked to the value text in its historical and social dimensions, and the adoption of this theory and its application to the media and communication phenomenon makes the researcher go according to a compass fully adjusted to the right direction, the media studies Communication within a value perspective does not deviate from what the theory defines as long as the value is inevitable when studying the phenomenon, so the study of the recipient from a theoretical perspective lies in the knowledge of how value is embodied in it and how it leads to a kind of positive influence in society whenever the contents of the media are combined with value. تعتبر نظرية الحتمية القيمية من أهم النظريات الاعلامية التي تنطلق من البعد الحضاري للمجتمعات الانسانية وتسعى لتأويل العالم قيميا عن طريق الربط المنقطع بين الارث القيمي وإنتاجه المعرفي، مما جعلها تمثل اطارا مرجعيا مهما في دراسة الظاهرة الاعلامية والاتصالية وتضيف بعدا قيميا وأخلاقيا لتأثيرات الاعلام من خلال تحديد الأسس النظرية لدراسة أثر وسائل الاعلام عبر محدد ثابت هو الرسالة الاعلامية وارتباطها بالقيم . حيث خلصت الدراسة إلى أن نظرية الحتمية القيمية في الاعلام مرتبطة أساسا بالنص القيمي بأبعاده التاريخية والاجتماعية، واعتماد هذه النظرية وتطبيقها على الظاهرة الاعلامية والاتصالية يجعل الباحث يسير وفق بوصلة مضبوطة تماما على التوجه الصحيح، فالدراسات الاعلامية والاتصالية ضمن منظور القيم لا يخرج عن ما حددته النظرية طالما أن القيمة حتمية عند دراسة الظاهرة، وبذلك فدراسة المتلقي من منظور النظرية يكمن في معرفة كيف تتجسد معالم القيمة فيه وكيف أنها تؤدي إلى نوع من التأثير الايجابي في المجتمع كلما اقترنت محتويات وسائل الاعلام بالقيمة .

الكلمات المفتاحية

التضاد الثنائي؛ الحتمية؛ القيمة؛ المتلقي؛ الإعلام؛ التأثيرBinary contrast; Determinism; the value; receiver; media; the influence The ethics of the radio reporter in crisis areas.