المداد
Volume 9, Numéro 1, Pages 69-77
2020-03-05

خصائص التناص وعلاقة بالنصوص الأدبية

الكاتب : كلثوم بركاني .

الملخص

الملخص مما لاشك فيه أن التناص من المصطلحات النقدية التي عرفت تداولا كبيرا في حقل النقد الأدبي الحديث، بعد ظهوره في الستينيات من القرن العشرين. حيث خاض النقاد العرب في هذا المصطلح، حاول بعضهم تأصيله، فوقع الخلط بين هذا المصطلح الحديث القادم من النقد العربي المعاصر وبين مصطلحات تدوَّلت في النقد العربي القديم. إذا ، أمام تعدد مقاربات التناص واختلافها وتنوع مداخلها، تواجهنا عدة أسئلة: ما هو التناص ؟ ما حدوده؟ ما علاقته بالنص؟ هل هو بنية نصية أم مكون يفرضه فعل القراءة والتلقي ؟ ما هي مستوياته وأنماطه ؟ كيف يمكن اعتباره ظاهرة اجتماعية ؟ ما هي العلاقات المتحكمة فيه ؟ ولماذا لا يفقد النص انسجامه واتساقه بفعل التناص؟. الكلمات المفتاحية: {التناص ، النص، النقد}. abstract There is no doubt that the dissonance of monetary terminology, which was known as a great deal in the field of modern literary criticism, after the emergence in the sixties of the twentieth century. Where critics fought Arabs in this term, some tried to root it, so confused the modern term coming from contemporary Arab criticism and the terminology used in the ancient Arab criticism. Therefore, in view of the multiplicity of approaches, differences, and diversity of approaches, we face several questions: What is convergence? What limits? What is its relationship with the text? Is it a textual or component structure dictated by the act of reading and receiving? What are its levels and patterns? How can it be considered a social phenomenon? What are the relationships controlling it? Why does not the text lose its harmony and coherence by the act of intermingling ?.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: {التناص ، النص، النقد}.