التعليمية
Volume 10, Numéro 1, Pages 120-129

إعداد المعلم معرفيا ـــ بين الراهن والرهان ـــ

الكاتب : بشيري عمار .

الملخص

ملخص: من السهل توفير الهياكل الكافية والمناهج الملائمة والوسائل المتطورة ،ولكن ليس من السهل أن توفر معلما يجمع إلى جانب القدرة على العمل و الرغبة فيه ، المؤهلات المعرفية والتربوية والمهنية والأخلاقية ،فمهما أُنفق على التعليم من أموال مع إهمال أهم عنصر فيه وهو المعلم ، نكون كمن يبني على غير أساس متين ، ومهما شُيد من المدارس الفسيحة وأُقيمت المعامل والمكتبات ، وزُودت بالأدوات والكتب فإنها تصبح عديمة الجدوى إذا لم تكن في أيدي معلمين مؤهلين تأهيلا مناسبا ومدركين لرسالتهم وراضين عن عملهم ومتحمسين له، ومعَدين إعدادا أخلاقيا ومهنيا ومعرفيا ، هذا الأخيرــ الإعداد المعرفي ــ هو ما سأحاول التطرق إليه من خلال هذا المقال Abstract: It is easy to set up the necessary structures and appropriate methods and developed tools, yet it is not easy to provide a teacher that masters, in addition to his capacity of work and aspiring to it, the cognitive, educational, professional and ethical qualifications. No matter how much funds have been spent on education, by neglecting the most important element of it, that is the teacher, it would be as if we are building up on a frail foundation. No matter how big the schools, the factories and libraries are , even supplied by all the means and books yet they become useless if they are not handed to qualified teachers; teachers who were formed appropriately and are aware of their mission and satisfied with their work and motivated enough for it. Teachers who were formed ethically, professionally and cognitively. The latter, that is the cognitive forming is what I am about to discuss through this article.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : الإعداد ، المعلم ،معرفيا ، الراهن ،الرهان. ; Key words: forming , teacher, cognitively, current, pledge in hand