دراسات وأبحاث
Volume 12, Numéro 2, Pages 61-70
2020-04-15
الكاتب : بوزيداوي عيسى . حشلافي لخضر .
لا شكّ في أن الصورة البيانية إحدى مرتكزات لغة الشعر الشعبي لما تقدمه من جماليات وتجليات لمعان متعددة، فالصورة البيانية عموما جاءت لتكون وعاء حاملا لتلك الدلالات والمعاني المتسترة في ثنايا تراكيبها، فهي المعيار المحدد لجودة الشعر، وبها يتفاضل، وعلى هذا جاء مقالنا ليبرز جمالية ما اندرج ضمن الصور البيانية من التشبيه والاستعارة في الشعر الشعبي من خلال قصيدة "قمرك هللتيه" للشاعر مبروك زواوي، ولنوضح أن البلاغة في الشعر الشعبي شأنها شأن بلاغة الشعر الفصيح في تمثلاتها للمعاني وتبليغ المقاصد بأبلغ عبارة وأوجز نظم. There is no doubt that the graphic image is one of the pillars of the language of popular poetry because of its multiple aesthetics and manifestations of gloss. the artistic image generally came to be a vessel carrying those semantics and meanings hidden in the folds of its compositions. It's the exact standard for hair quality, and it differentiates, And so our article came to the aesthetic of what was included in the graphic image of analogy and metaphor in popular poetry through a poem " GAMRAK HLLALTIH" for the poet Mebrouk Zouaoui . And let's make it clear that the eloquence in popular poetry like the eloquence of poetry. In communicating meanings in the best words and shortest words.
تشبيه ; استعارة ; شعر ; شعبي ; صورة فنية ; مبروك زواوي
عيسى بوزيداوي
.
لخضر حشلافي
.
ص 63-69.
بوزيداوي عيسى
.
ص 480-491.
ختاش صفاء
.
حفيدي أحمد
.
ص 29-40.
بوقرّة فاطمة
.
داودي سهام
.
ص 158-176.