مجلة العلوم القانونية و السياسية
Volume 11, Numéro 1, Pages 72-93

دور الأمين العام لهيئة الأمم المتحدة في تفعيل الوسائل السياسية لحل النزاعات سلميا The Role Of The Secretary-general Of The United Nations In Activating Political Mens To Resolve Conflicts Peacefully.

الكاتب : عمامرة لمين .

الملخص

ملخص: تعد الوسائل السياسية لحل النزاعات سلميا من أبرز الوسائل التي يلجأ إليها الأمين العام لهيئة الأمم المتحدة، لتسوية التوترات والصراعات التي قد تنشب هنا أو هناك على الساحة الدولية، إلا أن نجاعة هاته الوسائل في تحقيق المرجو منها يبقى مرهونا بمدى فاعليتها في التعامل مع النزاعات التي يسعى الأمين العام لإيجاد حل لها من خلالها، لذلك سنحاول في هذا البحث تسليط الضوء على دور الأمين العام لهيئة الأمم المتحدة في تفعيل هاته الوسائل، والمتمثلة في المنظمات الدولية والإقليمية، كما نستعرض العناصر المساهمة في تفعيل دور الأمين العام، وهذا من خلال علاقاته الداخلية والمتمثلة في أجهزة الهيئة الرئيسية (الجمعية العامة ومجلس الأمن)، وكذلك من خلال علاقاته الخارجية والمتمثلة في الدول الأعضاء وغير الأعضاء في المنظمة وكذلك علاقاته بالمنظمات الدولية والإقليمية والمنظمات غير الحكومية، كما سنحاول تقييم دور الأمين العام وهذا باستعراض أهم المعوقات والعراقيل التي تعترض الأمين العام عند قيامه بدوره، وكذلك تناول أهم النجاحات التي حققها الأمين العام في هذا الشأن. Abstract: Political means to resolve conflicts peacefully are considered among the most important means used by the Secretary-General of the United Nations to resolve the tensions and conflicts that may arise here or there on the international scene. However, the effectiveness of these means in achieving their objectives remains dependent on their effectiveness in dealing with the conflicts through which the Secretary-General seeks to find a solution. So we will try in this research to shed light on the role of the Secretary-General of the United Nations in activating these means, represented in international and regional organizations, and review the elements contributing to the activation of the role of the Secretary-General, through his internal relations represented in the main bodies (The General Assembly and the Security Council). As well as, through his external relations represented in Member States and non-members of the Organization and his relations with international and regional organizations and non-governmental organizations. We will also try to assess the role of the Secretary-General by reviewing the major obstacles and barriers facing him in playing his role. Moreover, addressing the most important successes achieved by the Secretary-General in this regard.

الكلمات المفتاحية

دور؛ الأمين العام؛ حل النزاعات؛ هيئة الأمم المتحدة؛ الوسائل السياسية. ; role; Secretary-General; Resolve conflicts; United Nations; Political means.