مجلة العلوم النفسية والتربوية
Volume 6, Numéro 2, Pages 70-92
2020-03-01

أثر الألعاب التعليمية في تنمية التفكير الإبداعي لدى الأطفال الملتحقين برياض الأطفال في مدينة طولكرم

الكاتب : دكتور مجدي راشد جيوسي .

الملخص

ملخص: هدفت هذه الدراسة للتعرف على أثر الألعاب التعليمية في تنمية التفكير الإبداعي لدى الأطفال الملتحقين برياض الأطفال في مدينة طولكرم للفصل الدراسي الثاني 2019 – 2018 ، وتكون مجتمع البحث يتكون من (6067) طالب وطالبة ، تكون من (3101) ذكور ، و (2966) إناث، وأجريت الدراسة على روضة ABC)) واستخدم المنهج التجريبي وتكونت عينة الدراسة من (24) طفل وطفلة، تم توزيعهم على مجموعتين : تجريبية تكونت من (12) طفل وطفلة وضابطة تكونت من (12) طفل وطفلة، وقد خرجت الدراسة بالنتائج التالية: يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(α≤0.05) بين متوسطات درجات أطفال المجموعة التجريبية (التي تتعلم باستخدام أسلوب اللعب)، وأطفال المجموعة الضابطة (التي تتعلم بالطريقة الاعتيادية) في الدرجة الكلية لاختبار التفكير الإبداعي. وخرجت الدراسة بأهم التوصيات وهي تضمين مناهج رياض الأطفال على ألعاب تعليمية تستثير التفكير الإبداعي عند الأطفال، واسنادها بكراسة خاصة تشرح كيفية إعداد هذه الألعاب وتنفيذها. Abestract This study aimed to identify the impact of educational games in the development of creative thinking among children enrolled in kindergarten in Tulkarem for the second semester 2019 -2018 The research community consists of (6067) students, of (3101) males and (2966) females, The study was conducted on ABC Kindergarten) and the pilot method was used and the sample of the study consisted of (24) children, They were divided into two groups: an experimental consisting of (12) children and one officer consisting of (12) children and girls, The study produced the following results: there are statistically significant differences at the level of significance (α≤0.05) between the averages of the children of the experimental group (which learn using the method of play) and the children of the control group (which learn the usual way) in the overall degree of the thinking test Creative. The study came up with the most important recommendations, namely the inclusion of kindergarten curricula on educational games that provoke creative thinking in children, and a special booklet explaining how to prepare and implement these games.

الكلمات المفتاحية

الألعاب التعليمية ; التفكير الإبداعي ; رياض الأطفال ; Educational games. ; Creative thinking. ; Kindergarten.