Beam Journal of Economic Studies
Volume 4, Numéro 1, Pages 192-205
2020-03-15

الإدارة الالكترونية كرهان لتحسين جودة الخدمات العمومية (التجربة الجزائرية أنموذجا)

الكاتب : رابحي بوعبدالله .

الملخص

ملخص: تهدف الورقة البحثية إلى توضيح دور الإدارة الالكترونية في تحسين جودة الخدمات العمومية بالجزائر، حيث إن تشعب هذه الخدمات والأنشطة والفعاليات التي تقدمها الإدارات الحكومية وأهميتها بالنسبة للمواطنين والمقيمين والمؤسسات، تحتم عليها ضرورة التحول من أسلوب الإدارة التقليدية إلى أسلوب الإدارة الإلكترونية من خلال استخدام الوسائل والتقنيات الإلكترونية الحديثة لتوفير المرونة اللازمة استجابة للمتغيرات الداخلية والخارجية المتلاحقة، وصولا إلى اختصار الإجراءات التي تبدد الوقت والجهد والنفقات، ويمكن لتطبيق أسلوب الإدارة الإلكترونية أن يوفر سهولة متابعة الإدارات المختلفة للمؤسسة وإدارتها وكأنها وحدة مركزية، وتقليص معوقات اتخاذ القرار عن طريق توفير البيانات اللازمة لذلك بشكل مستمر وقت الحاجة إليها، وتقليل أوجه الصرف الناجمة عن متابعة عمليات الإدارة المختلفة، بالإضافة إلى توظيف تقنية المعلومات من أجل بناء ثقافة مؤسسية إيجابية لدى كافة العاملين، وزيادة الترابط بين العاملين والإدارة العليا. على هذا الأساس تبقى الإدارة الإلكترونية التي تشمل جميع مكونات الإدارة من تخطيط وتنفيذ ومتابعة وتقييم وتحفيز رهان الدولة الذي تسعى دوما لتحقيقه بغية تمكين المواطنين من مستوى عال للخدمة الإدارية وبالتالي تحسين الخدمة العمومية للقضاء على البيروقراطية الإدارية. Abstract: This article aims to clarify the role of e-government in improving the quality of public services in Algeria, as well as the diversity of services, activities and events offered by government departments, and their importance for citizens, residents and institutions, need to move from the traditional management approach to electronic administration using modern electronic means and technologies, to provide the necessary flexibility in response to successive internal and external variables, in order to shorten the procedures that waste time, effort and expense, the application of electronic administration can facilitate the monitoring and management of the various departments of the institution as a central unit, and to reduce the constraints of decision-making by providing the necessary data continuously when necessary e, and reduce the disbursements resulting from the monitoring of the various management processes, in addition to the use of information technology in order to create a positive corporate culture among all employees, and to increase the interdependence between employees and senior management. On this basis, electronic administration, which encompasses all the components of administration, planning, implementation, monitoring, evaluation and stimulation, remains the gamble of the state that it always seeks to achieve, In order to allow citizens to have a high level of administrative service and thus improve public service in order to eliminate administrative bureaucracy.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الإدارة التقليدية، الإدارة الالكترونية، الخدمات العمومية، جودة الخدمة العمومية، المردودية. ; Keywords: Traditional administration, electronic administration, public services, quality of public service, profitability.