khazzartech الاقتصاد الصناعي
Volume 8, Numéro 1, Pages 279-296
2018-03-01

دور رأس المال المعرفي في تحقيق الميزة التنافسية للمؤسسة

الكاتب : حسن بوزناق . عيسى مرازقة .

الملخص

كان يعتقد ولفترة طويلة أن من يقدمون المساهمات المالية لتكوين منظمات الأعمال هم أصحاب رأس المال، ولكن الواقع الجديد يطرح حقيقة أخرى أهم، وهي أن من يملك المعرفة يملك المنظمة. لذا حين تتعامل إدارة الموارد البشرية مع أفراد المنظمة يجب أن ينطلق هذا التعامل من هذه الحقيقة؛ أي أن العاملين لا يمثلون عامل من عوامل الإنتاج فقط، وإنما التعامل على أنهم مصدر للأفكار والأداة الرئيسية للتغيير وتحويل التحديات لقدرات تنافسية بفضل المعرفة والقدرة الإبتكارية التي يمتلكونها، لذا وجب على المنظمة تنمية قدرات الأفراد وتحفيزهم على تطوير أدائهم، وذلك بهدف تفعيل مساهمات العنصر البشري في تحقيق أهداف المنظمة، فعلى هذه الأخيرة أن تدرك بأن اللعبة التنافسية التي تسمح لها بالمحافظة على مكانتها في الأسواق واكتساح أسواق جديدة ليست اختيارا، بل هي ضرورة حتمية تمليها عليها الظروف الجديدة، وعليها التعامل مع قواعد هذه اللعبة والتي تستند في الأساس على أهمية رأس المال المعرفي في خلق وتحقيق الميزة التنافسية للمنظمة. It was thought for a long time that those who provide financial contributions to the formation of business organizations are the owners of capital, but the new reality poses another important fact, namely that the owner of knowledge owns the organization. Therefore, when human resources management deals with the members of the organization, this approach should be based on the fact that workers are not only factors of production, but rather as a source of ideas and the main tool for change and transforming the challenges into competitive capabilities, thanks to their innovative knowledge, so the organization must develop the capabilities of individuals and motivate them to develop their performance in order to activate the contributions of the human element in achieving the objectives of the organization. The latter must recognize that the competitive game that allows them to maintain their position in the A protective sweep of new markets is not a choice; it is a necessity dictated by the new circumstances, and to deal with the rules of this game which are based primarily on the importance of intellectual capital in creating and achieving competitive advantage of the organization.

الكلمات المفتاحية

اقتصاد المعرفة؛ رأس المال المعرفي؛ الميزة التنافسية knowledge economy, Intellectual capital, competitive advantage.