Revue Algérienne des Sciences Juridiques et Politiques
Volume 57, Numéro 3, Pages 245-258
2020-04-10

الرقمنة من المنظور التقني

الكاتب : مبرك عزالدين .

الملخص

الملخص: يتمحور موضوع المداخلة و المسمى تحت عنوان "الرقمنة من المنظور التقني"، والذي تم تقديمه خلال أعمال الملتقى الوطني الموسوم بـــ : دور الرقمنة في الجودة في التعليم العالي، كلية الحقوق-جامعة الجزائر1، يوم 1 مارس 2020، المنظم من طرف خلية ضمان الجودة لكلية الحقوق-جامعة الجزائر1، حول الأجهزة و الوسائل المستعملة في رقمنة قطاع التعليم العالي و البحث العلمي و الذي يشمل ما يلي: 1- الوسائل المادية المستخدمة في رقمنة قطاع التعليم العالي : و التي تضمنت قسمين رئيسيين: أ‌- عتاد المعلوماتية : و المتضمن لجميع أجهزة ووسائل الألة الصلبة "HARDWERE" ونجد فيها - أجهزة الكومبيوتر ، الهاتف المحمول الذكي ، اللوحات الإلكترونية الذكية المحمولة..... - شبكات الإعلام الآلي المتمثلة في شبكة الإنترنيت ، LAN-WAN-MAN-VPN. - أجهزة السيرفيرات و قواعد البيانات ومنصاتها و أرضياتها. ب‌- برامج و أنظمة المعلوماتية : أو الآلة اللينة " SOFTWERE " وتشمل البرمجيات، نذكر منها: - النظام المطور برقراس، هو عبارة عن أرضية رقمية وطنية تتضمن قواعد بيانات رقمية تخص متابعة المسار الدراسي البيداغوجي للطلبة الجامعيين في مختلف الأطوار و كذلك تسيير ومتابعة المسار المهني و البيداغوجي للأساتذة الجامعيين. - نظام تسيير المكتبات الجامعية: سينجاب SYNGEB - النظام الوطني للتوثيق الالكتروني SNDL - البوابة الوطنية للإشعار عن الأطروحات PNST - البوابة الجزائرية للمجلات العلمية ASJP - الباحث العلمي Google Scholar - البريد الالكتروني المهني Email institutionnel - برنامج سيلابيس Syllabus، هي أرضية رقمية للتعليم عن بعد. - شبكات التواصل الاجتماعي 2- الوسائل البشرية : ونخص بالذكر المهندسين والتقننين المستخدمين في قطاع التعليم العالي و البحث العلمي المكلفين بإنجاز و تسيير أجهزة و برامج المعلوماتية الخاصة برقمنة القطاع. الكلمات المفتاحية : الرقمنة، المعلوماتية، الهاردوير ، الصوفتوير ، الأنظمة، البرامج ، الشبكات. ------------------------------------------------------------------------------------------------- ABSTRACT: The topic of the intervention and the topic is titled "Digitization from a Technical Perspective", which was presented during the work of the National Forum marked with: The role of digitization in quality in higher education, Faculty of Law – University of Algeria 1, on March 1, 2020, organized by the Quality Assurance Cell of the Faculty of Law - University of Algeria 1, on the devices and means used Digitizing the higher education sector and scientific research, which includes the following: 1- The material means in digitizing the higher education sector: which included two main parts of the material means. A- HARDWARE: which includes all devices of hard-machins - Computers, smart mobile phone, electronic TABLETTE, ..... - Automated media networks represented in the Internet, LAN-WAN-MAN-VPN. - Servers devices, databases, platforms and floors. B- SOFWERE : These include the programs used in the higher education sector, we mention the most important of them - The system developed PROGRES, is a national digital platform that includes digital databases pertaining to the pedagogical study path for university students in various phases, as well as the management and follow-up of the professional and pedagogical path for university professors. - SYNGEB : University Libraries Management System. - SNDL : The National System for Electronic Documentation. - PNST : The national thesis notification portal - ASJP : The Algerian portal for scientific journals - Google Scholar - Institutional Email: Professional email of institution - The Syllabus program - Social networks. 2- Human means: We mention in particular the engineers and technicians employed in the higher education and scientific research sector who are tasked with completing and running information equipment and programs for digitizing the sector. Keywords : Digitization, Informatics, Hardware, Software, Programs, Networks.

الكلمات المفتاحية

الرقمنة، المعلوماتية، الهاردوير ، الصوفتوير ، الأنظمة، البرامج ، الشبكات