Revue Algérienne des Sciences Juridiques et Politiques
Volume 57, Numéro 3, Pages 215-225
2020-04-10

مساهمة تكنولوجيا المعلومات في العملية التعليمية لتحقيق الجودة في التعليم العالي The Contribution Of Information Technology In The Educational Process To Achieve A Good Quality In Higher Education

الكاتب : حسناوي فاطمة .

الملخص

تأثرت العملية التعليمية كغيرها من مختلف القطاعات في الدولة بدخول التكنولوجيا اليها، خاصة مع ارتباط البيئة التعليمية بالأجهزة الحاسوبية و الأنترنت و اعتمادها عليها، فلم يعد استخدام تكنولوجيا المعلومات بديلا و انما خيارا أساسيا، و نتيجة لانتشار الرقمنة اتجهت الجامعات التابعة لمؤسسات التعليم العالي لمواجهة هذا التيار العالمي و بدأت في العمل على انتاج برامج و خطط التعليم العالي و تحويل المقررات الدراسية الى البيئة الالكترونية من خلال برامج خاصة بذلك، هذا ما أكدته مؤخرا التعليمة الوزارية رقم 56 بتاريخ 19/01/2020 بخصوص التأكيد على ضرورة استعمال الرقمنة في تسيير الجامعة و التوجه نحو سياسة صفر(0) ورقة كما تشكل الرقمنة موضوع الساعة لأنها أصبحت رهانا كبيرا بالنسبة للتنمية الوطنية تعمل الدولة على رفعه ، و في هذا الصدد سطرت الدولة "استراتيجية الجزائر الالكترونية 2013" و هي استراتيجية تتضمن مجموعة من الأعمال تهدف الى رقمنة كل القطاعات و تطوير البنية المعلوماتية داخل المؤسسات المختلفة و منها مؤسسات التعليم العالي. كعدم استعمال الفاكس و استبداله بالأيمايل، تحويل الدوريات و النشريات إلى صغة رقمية للتقليل من تكاليف الطباعة، و عدم شراء الجرائد المتوفرة عبر الأنترنت كل ذلك بهدف الحفاظ على المال العام. كما أصبح استخدام هذه التكنولوجيا ضرورة لما تتيحه للمعلم و المتعلم في نفس الوقت من تغيير جذري في طريقة القاء المحاضرات و تقييم العمل بين معدي البرامج التعليمية و مستخدميها و الى مواكبة عولمة مؤسسات التعليم الالكتروني و التنافس على مستوى عالمي. هكذا أصبحت قضية تجويد التعليم الالكتروني ضرورة من ضرورات العصر مما جعل البعض يطلقون عليه "عصر الجودة" باعتبارها التحدي الحقيقي الذي ستواجهه مؤسسات التعليم الجامعي في السنوات القادمة، فكيف يمكن أن تحقق تكنولوجيا المعلومات في العملية التعليمية جودة التعليم العالي بالمؤسسات الجامعية و ما هي انعكاساتها و تأثيرها على كل من المعلم و المتعلم ؟.The educational process, like all other sectors in the country, has been affected by technology, especially with the educational environment being linked to computer hardware, the Internet, and its dependence on it, so the use of information technology is no longer an alternative but rather an essential option. As a result of the spread of digitization, the universities and institutions affiliated to higher education ministry have gone to face this global trend and started to work on the production of higher education programs and plans and the transfer of academic courses to the electronic environment through special programs. This is what was confirmed recently by Ministerial Instruction No. 56 dated 01/19/2020 regarding focusing on the need to use digitization and heading towards the zero policy (0) paper. Digitization is the subject on the spot because it has become a big bet for national development that the state aims to raise, In this regard, the country has outlined the "Algeria 2013 electronic strategy", which is a strategy that includes a set of actions which objective is to digitize all sectors and developing the information infrastructure within various institutions, including higher education. Like replacing fax with email, converting periodicals and publications to digital format to reduce printing costs, and avoid to buy newspapers available online for the purpose of preserving public money. The use of this technology has also become a necessity because it allows the teacher and the learner to make a fundamental and radical change in the way of delivering lectures and evaluating the work between the authors of educational programs and their users, and to keep on with the globalization of e-learning institutions and the competition on a global level. Thus, the issue of improving e-learning has become a necessity of all times, it is called the "quality era" as it is the real challenge that university education institutions will face in the coming years. So how can information technology achieve a good quality of higher education at university institutions? and what are its implications and impact on both the teacher and the learner?

الكلمات المفتاحية

العملية التعليمية، التكنولوجيا، الجامعات، التعليم العالي. ; The educational process, technology, the universities, higher education.