التراث
Volume 7, Numéro 2, Pages 594-608
2017-06-15

کرونولوجيا تعليمية اللغة العربية في الجزائر على ضوء اللسانيات الحديثة

الكاتب : ربيع بن مخلوف .

الملخص

ملخص البحث: يتناول البحث تعليمية اللغة العربية وأهميتها في ممارسة العملية التعليمية التعلمية، وبعض الإشكالات المتعلقة بها في مختلف أطوار التعليم في الجزائر، عبر الطرائق المنتهجة بعيد الاستقلال إلى الوقت الراهن انطلاقا من بيداغوجيا المعارف أو المضامين (la pédagogie des connaissances) مرورا ببيداغوجيا الأهداف (La pédagogie des L ' approche par compétence)، الممارسة وفق إصلاحات الجيل objectifs ( وصولا إلى المقاربة بالكفاءات ) طرائق التعليم على ضوء اليات ، ومن خلال رصد کرونولوجيا التحولات في 2017 / 2016 الأول المنصرمة والجيل الثاني الحالية : الدراسة اللسانية والنظريات الأسلوبية الحديثة بغية الكشف عن أدوارها في تحسين مردودية الأداء التعليمي وتفعيل نجاعة الفعل التعلمي للغة العربية. Résumé : This article deals with the didactics of the Arabic language, and its importance in the teaching process, and some problems related to the various levels of education in Algeria after independence until the present time, starting from the "knowledge pedagogy", passing through the "pedagogy of objectives”, and finally reaching the "competency approach", applied in accordance with the reforms of the first generation, and the current second generation: 2016/2017, and by monitoring the chronology of transformations in the methods of education in light of the mechanisms of linguistic study and modern stylistic theories in order to reveal their roles in improving the effectiveness of educational performance, and activating the learning act effectiveness of the Arabic language.

الكلمات المفتاحية

• الكلمات المفتاحية: تعليمية، لغة عربية، کرونولوجيا، بيداغوجيا، لسانیات. • Key words: didactics, Arabic language, chronology, pedagogy, linguistics.