لغة كلام
Volume 6, Numéro 2, Pages 235-243
2020-03-31

أدب الطفل بين الجمالي والتربوي

الكاتب : خاين محمد .

الملخص

تبتغي هذه الورقة مساءلة إشكالية التربوي والجمالي في أدب الطفل، وإبراز حدود التماهي بينهما، وأثر ذلك على الكتابة الموجهة إلى هذا المتلقي المخصوص، وتبحث أيضا عن آليات إجرائية للتوفيق بين هذين المتباعدين ظاهريا، وهنا مكمن المفارقة: الجمالي بما هو منفلت عن المعْيَرة والتنميط، والتربوي بوصفه تبسيطا وتخفيفا للمعرفة المحولة للطفل، وقولبة للقيم في بنى لغوية تستهدف تعديل سلوكه، وبناء شخصيته. وذلك انطلاقا من مقاربة نظرية تحليلية، تسعى إلى تفكيك عناصر الإشكالية وإعادة تجميعها وفق منظور متجاوز للثنائية الضدية البادية عليها. This article aims to question the problematic of ethics and aesthetics in children's literature, to highlight the limits of the distinction between them, and the impact of the writing addressed to this particular receiver, as well as than looking for operational mechanisms in order to reconcile between these two separate formally. This is the paradox: ethics, as an education, aimed at modifying the behavior of the child, and at building his personality. Aesthetics as a component rejects any normativity. This is based on an analytic theoretical approach in order to dismantle the elements of the problem and group them in a way that goes beyond the apparent ambivalence.

الكلمات المفتاحية

أدب الطفل؛ الجمالي؛ التربوي؛ آليات التوفيق؛ التحويل ; children's literature; aesthetics; ethics; compromise; transposition.