فصل الخطاب
Volume 9, Numéro 1, Pages 189-203
2020-03-29

The Language Acquisition .the Case Of Children Unilateral Hearing Loss. A Psycholinguistics Approach.

Authors : Hamidani Aissa .

Abstract

ABSTRACT : The present article aims at discussing the process of verbal communication for children with partial or total deafness; and to define the importance of language acquisition based on the results provided by psycholinguistics in its study of language and stages of acquisition, and on what the modern linguistic theories offer in its interpretation of the linguistic phenomena, and the findings of field research and scientific laboratories, The presence of some organic diseases, especially at the level of the auditory apparatus, and psychological problems that hinder this sample of children from dealing in spoken language, and the fate of their ability to communicate with others. This research attempts ,also to sensitize all groups of society to the necessity of helping this class, in order to integrate into the linguistic community. keywords: Language; Partial or total deafness ,language acquisition; psycholinguistics ;Auditory apparatus. إنّ الهدف من هذه الورقة البحثية ،هو تحقيق عملية التواصل اللفظي للأطفال الذين يعانون من الصمم الجزئي أو الكلي ؛ وتحديد أهمية الاكتساب اللغوي على أساس النتائج التي يوفرها علم النفس اللغوي في دراسته للغة ومراحل اكتسابها ، وعلى ما قدّمه النظريات اللغوية الحديثة في تفسيرها للظاهرة اللغوية ، ونتائج البحوث الميدانية والمختبرات العلمية من وجود بعض الأمراض العضوية ، وخاصة على مستوى الجهاز السمعي ، والمشاكل النفسية التي تمنع هذه العينة من الأطفال من معالجة اللغة المنطوقة ، ومدى قدرتهم على التواصل مع الآخرين. يحاول هذا البحث أيضًا توعية جميع الفئات الاجتماعية على ضرورة مساعدة هذه الفئة من أجل الاندماج في المجتمع اللغوي. الكلمات المفتاحية : اللغة- الصّمم الجزئي أو الكلي- الاكتساب اللغوي – علم النفس اللغوي- الجهاز السمعي.

Keywords

keywords: Language; Partial or total deafness ,language acquisition; psycholinguistics ;Auditory apparatus. ; الكلمات المفتاحية : اللغة- الصّمم الجزئي أو الكلي- الاكتساب اللغوي – علم النفس اللغوي- الجهاز السمعي.