دراسات نفسية وتربوية
Volume 13, Numéro 1, Pages 1-14
2020-02-29

واقع توظيف المعايير في التقويم التحصيلي بالتعليم الابتدائي " دراسة عينة من نتائج التلاميذ في مادتي اللغة العربية والرياضيات" The Reality Use The Criteria In The Exams In Performing Evaluation In The Phase Primary School. ¨study In Random Of Results Of Students In The Tests Of Arabic And Mathematics¨

الكاتب : رحيم الحبيب . بوسعدة قاسم .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن واقع توظيف معلمي مرحلة التعليم الابتدائي للمعايير في التقويم التحصيلي في مادتي اللغة العربية والرياضيات، من خلال أخذ عينة عشوائية ضمت إجابات 60 تلميذا على أسئلة اختبارات التقويم التحصيلي خلال الفصل الثاني من الموسم الدراسي2016/2017، والتي تم تصحيحها خلال هذه الدراسة باعتماد معايير التقويم، حيث خضعت إجابات كل تلميذ لإعادة التصحيح ثلاث مرات، اختتمت بحساب الدرجة النهائية لكل تلميذ من خلال اعتماد المتوسط الحسابي للتصحيحات الثلاثة، أما المعالجة الإحصائية للبيانات فقد تم فيها مقارنة المتوسط الحسابي للتصحيحات الثلاثة مع درجات التقويم التحصيلي باستخدام الأساليب الإحصائية(المتوسط الحسابي والانحراف المعياري ومعامل الارتباط بيرسون)، والتي سمحت بالكشف عن وجود فروق بين المعلمين في عملية توظيف المعايير، بسبب تأثير عوامل الخبرة المهنية والخلفية العلمية للمعلم والتكوين الذي يتلقاه المعلم في مجال التقويم التربوي. Abstract : This study aimed at addressing an order to the reality to witch primary school use the criteria in the performing evaluation, by shedding light the corrected is to take random samples of the 60 students in the tests of Arabic and mathematics , which were corrected by the teachers during the second semester of 2016/2017. These samples are subjected to a second correction, the criteria adopted by the ministerial curricula and leaflets that are used. The comparison of the last results by the students in the framework of the correction adopted in this study with the results obtained during the summative tests that the application of statistical methods (mean, standard deviation, Parson correlation coefficient), revealed there were statistically significant differences, because influence of some factors ( experience, formation scientific and training in the field of educational evaluation).

الكلمات المفتاحية

معايير ؛ تعليم ابتدائي ؛ تقويم تحصيلي. Keywords : criteria ; primary school ; performing evaluation.