مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية
Volume 8, Numéro 1, Pages 23-39
2020-03-01

درجة تأثير ضغوط مهنة التعليم في ظهور القلق لدى المعلمات (دراسة ميدانية بمدارس المسيلة)

الكاتب : مصباح جلاب . نصيرة بونويقة .

الملخص

ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على تأثير ضغوط مهنة التعليم في ظهور القلق لدى المعلمات. وقد طرحنا التساؤل العام الآتي: إلى أي مدى توثر ضغوط مهنة التعليم في ظهور القلق لدى المعلمات؟ وقد اجريت الدراسة على عينة من 60 معلمة، بمدارس المسيلة، خلال السداسي الثاني 2017/2018. وقد تم تطبيق استبيان من اربعة محاور: - الضغوط الادارية – الضغوط الطلابية – الضغوط المرتبطة بالتدريس – الضغوط المرتبطة بزملاء العمل. وباتباع المنهج الوصفي، وباستخدام الأساليب الإحصائية الملائمة، توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - تؤثر الضغوط الادارية في ظهور القلق لدى المعلمات بدرجة كبيرة. - تؤثر الضغوط الطلابية في ظهور القلق لدى المعلمات بدرجة كبيرة. - تؤثر الضغوط المرتبطة بالتدريس في ظهور القلق لدى المعلمات بدرجة كبيرة. - تؤثر الضغوط المرتبطة بزملاء العمل في ظهور القلق لدى المعلمات بدرجة كبيرة. الكلمات المفتاحية: الضغوط، مهنة التعليم، القلق، المعلمات Abstract: this study aimed to identify the impact of the pressures exerted by the education profession on the emergence of anxiety among teachers. We raised the following general question: to what extent do pressures from education professionals affect the emergence of teacher anxiety? The study was conducted on a sample of 60 teachers in Msila schools in the second half of 2017/2018. A four-part questionnaire was applied: - administrative pressures - student pressures - teaching pressures - co-worker pressures. Using the descriptive approach, using the appropriate statistical methods, the study revealed the following results: - Administrative pressures greatly affect anxiety among teachers. - The pressures of the pupils affect to a great extent the anxiety of the teachers. - The pressures associated with teaching affect to a great extent the anxiety of teachers. - The pressures associated with colleagues affect to a great extent the anxiety of teachers. Keywords: pressures, teaching profession, anxiety, teachers

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الضغوط، مهنة التعليم، القلق، المعلمات ; Keywords: pressures, teaching profession, anxiety, teachers