مجلة مفاهيم
Volume 3, Numéro 1, Pages 160-164
2020-03-01

الفن الاسلامي و التجريد الحديث

الكاتب : بن مسمية ثريا .

الملخص

الملخص : الاصطلاح على فن التجريد الاسلامي بفن التوحيد هو انسجام مع المدونة الفكرية الإسلامية ؛إذ غاية الفن الاسلامي الجمال الباطن لا العرضي الظاهر. على هذا الوجه كان فنا ذا خصوصية ٱبداعية ؛ٱعتمد لغة الشكل من خلال الزخرف والخط؛وقد التقى في هذه الأسس والفن التجريدي الحديث بما هو فن لا تصويري. هذه 'المعاصرة'مابين الفن الإسلامي والفن التجريدي الحديث تفرض علينا قراءة تأويلية تأصيلية للفن الاسلامي بما هو فن مطلق ٱعتنق البعد الروحي فخرج عن حدود الزمان والمكان ليتسم بالأبدية لدرجة تزامنه الإبداعي والفن الحديث . الكلمات المفتاحية : الفن ، التجريد ، التوحيد ، البعد الروحي ، الابداع Summary: The Chronology of the art of monotheism in the realm of The Herminotate of the Abstract. The term on the art of abstract in islam as the art of monotheism, is in harmony with the Islamic Religiouscode. As the ultimate target of Islamic art is the inner beauty, not the liniar, apparent one. In this way it was an art of creative peculiarity that have used the language of form through decoration and calligraphy; and he met in these basics with the modern abstract art which is non-graphic art. This 'contemporary view' between Islamic art and modern abstract art imposes on us an interpretative interpretation of Islamic art, which is an absolute art that embraces the spiritual dimension and went out of the boundaries of time and space to be eternal to the point of its synchronization of creative and modern art Key words: art, abstraction, monotheism, spiritual dimension, creativity

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : الفن ، التجريد ، التوحيد ، البعد الروحي ، الابداع