فصل الخطاب
Volume 5, Numéro 2, Pages 27-42
2016-06-30

المصطلح البلاغي واقع التوظيف، وأبعاد التعليم The Rhetorical Term, The Reality Of Employment And Dimensions Of Education

الكاتب : قادة عدة .

الملخص

حينما اختصر درس البلاغة في معرفة مصطلحاتها، وما لها من التفريعات والأقسام تقلصت فعاليته فلم يعد وسيلة للفهم، ولا أداة للتذوق الفني، ولا سبيلا للإنشاء الأدبي، وإذا كنّا نسعى (أساتذة وباحثون) لاسترجاع هذه الفعالية المفقودة فليس أمامنا من سبيل سوى أن نبعث روح الوظيفية في هذه المصطلحات من جديد كما فعل الأسلاف، وأن ندرك عن كثب ما تنطوي عليه من أبعاد تعليمية. Abstract When the rhetoric lesson is reduced to the knowledge of the terminology, the branches and the classes it possesses; this reduces its effectiveness and is no longer a means of understanding, or a tool of aesthetic taste; or a literary creative means. And if we seek (professors and researchers) to restore this lost efficiency, we have no other means but to resurrect again the functional spirit in this terminology as our ancestors did and we have to see closely the educational perspectives that it contains.

الكلمات المفتاحية

المصطلح البلاغي ؛ البلاغة ؛ التذوق الفني ؛ الإنشاء الأدبي ؛ المصطلحات ؛ التعليمية