المعيار
Volume 24, Numéro 2, Pages 339-352
2020-03-15

الديني والايديولوجي في السينما الايرانية

الكاتب : وشفون سارة .

الملخص

The pages of this article aimed at presenting appearances of religion as an ideology in the Iranian Cinematic Speech after passing through crucial stages in the Iranian cinema which have gone hand in hand with the turning transformation to the theocratical system, and all this happens by presenting a theocratic matter that reflects the outcomes of the Iranian cinematic experiment under the supervision and the control of the country after the cultural revolution. ملخص بالعربية: تروم صفحات هذا المقال الى تمثل تمظهرات الدين كايديولوجيا في الخطاب السينمائي الإيراني عبر التطرق لمراحل حاسمة في السينما الإيرانية تماشت ومنعطف التحول الى النظام الثيوقراطي، وذلك من خلال عرض مادة نظرية تعكس مآلالات التجربة السينمائية الايرانية في ظل رقابة وسيطرة الدولة بعد الثورة الثقافية.

الكلمات المفتاحية

الدين ; الرقابة ; السينما الايرانية ; فيلم ; السياسة ; Politics ; Censorship ; Movie ; Iranian Cinema ; Religion