مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 9, Numéro 1, Pages 165-180

مكانة الدرس النحوي بين تعليم اللغة العربية ومختلف منهجيات تعليم اللغات

الكاتب : أمينة سعد الدين .

الملخص

يعدّ الدرس النحوي ركيزة من ركائز تعليمية اللغات على اختلاف مميزاتها وخصائصها، إذ لم يحدث أن تنكّرت منهجية من منهجيات تعليم اللغات كلغة أمّ أو كلغة ثانية، ولا حتى طريقة من طرائق تعليمها لاستهداف الجانب النحوي ضمانا للتحصيل اللغوي الجيد ولنماء الكفاءتين اللسانية والتواصلية لدى المتعلمين، لذا سنثير من خلال هذه الدراسة تتبع مكانة الدرس النحوي في اللغة العربية أولا، ثم مكانته في منهجيات تعليم اللغات - القديمة منها والحديثة - ثانيا، فما هي مكانة الدرس النحوي في اللغة العربية، وما هي مكانته في مختلف منهجيات تعليم اللغات ؟ The grammar lesson is considered to be one of the pillars of the language education, whatever its features and characteristics might be. For None of the language education methodologies, either for a native or for a second language, or even the approaches dedicated for the language education, have ever ignored its targeting to the grammatical side so as to ensure a good language acquisition, as well as to develop both the linguistic and the communicative efficiencies for learners. On that account, and through the present study, we are going to provoke the position of the grammar lesson in the Arabic language on one hand, then its position concerning the language education methodologies, either the ancient or the modern ones on the other hand. Therefore, what is the position of the grammar lesson in the Arabic language? Besides, what is its position in the different language education methodologies?

الكلمات المفتاحية

درس نحوي ; نحو علمي ; نحو تعليمي ; منهجيات تعليم اللغات