مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 12, Numéro 1, Pages 355-374

التماثلات الصوتية في القصيدة الشعبية بمنطقة سوف

الكاتب : بن حمده محمد الصالح .

الملخص

تعد التماثلات الصوتية من بين الظواهر الأسلوبية البارزة في الخطاب الشعري الشعبي، حيث أنها أحد العناصر الأساسية في بناء النص الشعري الشعبي والحفاظ على تماسكه وانسجامه، إضافة إلى القيمة الدلالية والبلاغية التي تحملها، والشاعر الشعبي غالبا ما يلجأ لهذه الظاهرة للوصول إلى القيمتين الصوتية والبلاغية، وقد حفل الشعر الشعبي بمنطقة سوف بظاهرة التماثل الصوتي بين الألفاظ، حيث أنه يعتمد على نمط موسيقى معين أسهم في بروز هذه الظاهرة بشكل كبير، ومن أبرز صور التماثل الصوتي : الترصيع، الجناس، التصريع والتصاعد القولي، Abstract: : The vocal symmetry is one of the most prominent stylistic phenomena in the popular poetic discourse. It is one of the basic elements in constructing the popular poetic text and maintaining its cohesion and cohesion, in addition to the semantic and rhetorical value it carries. The popular poet often resorts to this phenomenon to reach the vocal and rhetorical values. The popular poetry in Souf region is characterized by the phenomenon of vocal symmetry, since it depends on a particular music pattern that contributed to the emergence of this phenomenon significantly. from the most prominent images of audio symmetry we could cite : inlay, paronomasia, and the escalation of enunciation

الكلمات المفتاحية

تماثل - شعر - شعبي - جناس -ترص