مجلة إضافات إقتصادية
Volume 4, Numéro 1, Pages 223-248
2020-03-14

مدى تطبيق معيار التعليم المحاسبي الدولي رقم 4 ( القيم والأخلاقيات والمواقف المهنية ) في برامج التعليم المحاسبي بجامعة غرداية

الكاتب : بن أودينة بوحفص . قنيع أحمد . بن شاعة وليد .

الملخص

تهدف هذه الدراسة لمعرفة مدى تطبيق معيار التعليم المحاسبي الدولي رقم 4 (القيم والأخلاقيات والمواقف المهنية) في برامج التعليم المحاسبي بجامعة غرداية. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تحليل المعطيات المساقة من الدراسة المسحية التي استهدفت البرامج السنوية لأقسام المحاسبة خلال مرحلتي الليسانس والماستر بجامعة غرداية، ومن خلال نتائج هذا التحليل توصلنا إلى أن الطالب في مرحلة الليسانس يدرس فقط مقياسا واحدا يتعلق مباشرة بأخلاقيات مهنة المحاسبة والمسمى الفساد وأخلاقيات العمل، وفي السنة الثالثة يغيب في كل التخصصات. أما في مرحلة الماستر فنجد أن أقرب مقياس لأخلاقيات مهنة المحاسبة هو مقياس قانون محاربة الفساد على اعتبار أن هذه الأخيرة تحارب الفساد بمختلف أشكاله، وهو مدرج في البرنامج لكل التخصصات خلال السداسي الأول. Abstract This study aims to find out the extent Applying the education standard IAS 4 (values and Ethics and professional attitudes) in accounting education programs at the university of Ghardaia. And to achieve the goals of the study was analyzed survey data from surveying which targeted the annual programs of the accounting departments during two phases Licentiate and Master degrees in university of Ghardaia, And through the results of this analysis we found that the student at the Licentiate degree studies only one standard it directly relates to the ethics of the accounting profession, called corruption and work ethics, and in the third year, there is none in all majors. But in the Master’s degree we find that the closest measure of the ethics of the accounting profession is the scale of the anti-corruption law, so that the latter fights corruption in all its forms, it is included in the program for all specializations during the first semester. key words: Accounting education, Accounting education programs, Ethics of the accounting profession.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: تعليم محاسبي، برامج التعليم المحاسبي، أخلاقيات مهنة المحاسبة.