الممارسات اللّغويّة
Volume 11, Numéro 1, Pages 352-378
2020-03-10

أخطـاء المثلث الديداكتيكي الكتابيـــــة في مرحلة التعليم الابتدائي. Mistakes Of The Written Didactic Triangle In Primary Education.

الكاتب : مسعودي رمضان .

الملخص

إنّ سلامة التّواصل اللغوي تقْتَضي السلامة من الأخطاء اللغوية، وسلامة الأخطاء اللغوية تتطلب تآلُف المستويات اللغوية وتكاملها (المستوى الصرفي، النحوي، الصوتي، الدلالي) ذلك لأنها كلٌّ لا يتجزّأ، إذِ الخطأ في أيٍّ من هذه المستويات قد يؤدي بصفة مباشرة إلى خطأ في مستوًى آخر، وحين يتحقق الخطأ فإنه يعْمِي الدّلالة ويُتْلِفُها، وهي الهدف المقصود من عملية التواصل. المعلم في التعليم الابتدائي يستهدف مع متعلميه تدريبهم على حسن صياغة الكلام شفاهياً وكتابياً، وذلك بتمكينهم من المهارات اللغوية (الاستماع والتعبير والقراءة والكتابة) لنقْلِ خلجات نفوسهم بالصورة الأمثل. ولــمَّا كانت مهارة الكتابة إحدى صور التعبير الأساسية فإننا أردنا ـــــ من خلال هذه الورقة ـــــ أنْ نبيِّن واقعها في مرحلة التعليم الابتدائي لدى كلّ من المعلم والمتعلم، والأثر الذي تحدثه الأخطاء الكتابية في عملية التعلّم. The safety of linguistic communication require the safety from linguistic mistakes, and the safety from the linguistic mistakes demand the integration of the linguistic levels (morphological, grammatical, phonetic, and semiotic levels) which are all not divided, so that if the mistake in any of these levels can lead directly to the mistake in another one, and when it verifies so that can blind the semiotic and destroy it. And that is the goal from the communicating process. The singer in the primary education targeted with his/her learners on training them on the good formulation of the oral and written speech, and that by enabling them from the linguistic skills(listening, speaking, reading, and writing )to transfer themselves in the n'est image, and when the writing skill was one of the essential expressing image, so that we went -from this paper- To explain their reality in the primary education stage for both the Inger and the learner, and the effect of that writing mistakes can make in the education processing.

الكلمات المفتاحية

الأخطاء؛ الكتابة؛ اللغة؛ التواصل؛ الدلالة. ; mistakes, writing, language, communication, semiotic.