مجلة النشاط البدني و الرياضي المجتمع و التربية و الصحة
Volume 3, Numéro 1, Pages 96-115

دور التربية البدنية في الحفاظ على أبعاد الهوية الوطنية في ظل مناهج الجيل الثاني وتحديات العولمة.

الكاتب : ناصرباي كريمة . بليلة زكرياء .

الملخص

تهدف الدراسة إلى معرفة دور مادة التربية البدنية والرياضية في الحفاظ على أبعاد الهوية الوطنية في ظل مناهج الجيل الثاني وتحديات العولمة، حيث مما لا شك فيه ان لكل منهاج وبرنامج دراسي ركائز يستمد منها سواءا من دين البلاد او ثقافتها أو عاداتها وتقاليدها، كما لاحظنا في الآونة الاخيرة تغييرات جذرية في مناهج واطلق ما يسمى عليه الان بالجيل الثاني والذي مس بدوره مادة التربية البدنية والرياضية في طور المتوسط والذي سوف ينتقل الى الطور الثانوي في السنوات القادمة، ومن هنا جاءت فكرتنا لدراسة هذا الموضوع بحيث نحاول فيه معرفة دور مادة التربية البدنية في الحفاظ على القيم التي تترجم فلسفة المجتمع الجزائري وقيمه الدينية والحضارية والثقافية وقيم الهوية الوطنية، حيث تم إجراء الدراسة على عينة من أساتذة مادة التربية البدنية والرياضية على مستوى ولاية البويرة وباتباع المنهج الوصفي وتوزيع استمارة استبيان على عينة الدراسة والتي من خلالها توصلنا الى ان أن مادة التربية البدنية والرياضية دور في الحفاظ على قيم الدين الإسلامي، والقيم الحضارية والثقافة الجزائرية والحفاظ على تاريخ الثورة الجزائرية، وخرجنا بالتوصيات التالية: - مواجهة التغيرات العالمية التي تحدث باسم العولمة والسموم التي تدسها داخل مجتمعنا الجزائري الذي انعكس على المنظومة التربوية الجزائرية بصفة خاصة والمجتمع الجزائري وهويته الوطنية بصفة عامة. - يجب تناول مناهج التربية البدنية والرياضية لأبعاد الهوية الوطنية بشكل متوازن التي تشكلها الدين الإسلامي والوطنية والثقافة الجزائرية التي منها الأمازيغية لضمان تحقيق الوحدة الوطنية. - إثراء مناهج التربية البدنية والرياضية بمزيد من القيم والمبادئ التي لها علاقة بالدين الإسلامي وقيم التربية الوطنية اضافة الى قيم الترابط والتكافل الاجتماعي، ونبذ التفكير التطرفي الهدام والمشاركة في بناء وطن مزدهر ومتطور. The study aims to know the role of physical education and sports in preserving the dimensions of national identity under the curricula of the second generation and the challenges of globalization, where there is no doubt that each platform and program of the pillars derived from both the country's religion or culture or customs and traditions, The latter radical changes in the curriculum and launched what is now called the second generation, which in turn touched the material of physical education and sports in the intermediate stage, which will move to the secondary stage in the coming years, Hence our idea to study this subject so that we try to know the role of physical education in preserving the values that translate the philosophy of Algerian society and its religious, cultural and cultural values and values of national identity. The study was conducted on a sample of professors of physical education and sports at the level of the province of Bouira, And follow the descriptive approach and distribute a questionnaire form on the sample of the study, through which we found that the material of physical education and sports role in preserving the values of the Islamic religion, and the values of civilization and culture of Algeria and the preservation of the history of the Algerian revolution, and from which we came out with the following recommendations: - Confronting the global changes that occur in the name of globalization and poisons that permeate within the Algerian society, which has been reflected in the Algerian educational system in particular, Algerian society and its national identity in general. - The curriculum of physical education and sports should be addressed to the dimensions of national identity in a balanced manner, which is formed by the Islamic religion, patriotism and Algerian culture, including Amazigh, to ensure the achievement of national unity. - To enrich the curricula of physical education and sports with more values and principles related to the Islamic religion and values of national education in addition to the values of interdependence and social solidarity, renounce destructive destructive thinking and participate in building a prosperous and developed country.

الكلمات المفتاحية

التربية البدنية ; الهوية الوطنية ; المنهاج ; العولمة