افاق للعلوم
Volume 5, Numéro 2, Pages 203-211
2020-03-01

الإعلام الجديد ورقمنة الحملات الانتخابية/ New Media And Digitization Of Electoral Campaigns

الكاتب : رملي شهرزاد . ماي مروى .

الملخص

تهدف هذه الدراسة للتعرف على تأثير الإعلام الجديد على الحملات الانتخابية من خلال تشخيص العلاقة بين ثنائية الإعلامي والسياسي، والبحث في مجالات تأثيره على الحملات الانتخابية كأحد أهم الأنشطة السياسية، وذلك من خلال التطرّق لمعايير وخصائص التغطية الإعلامية للحملات الانتخابية، وكذا انعكاسها على مسار الممارسات السياسية لكل من المرشح والناخب. وأخيرا، رصد التجارب العالمية في مجال توظيف الإعلام الجديد في تغطية الحملات الانتخابية من خلال الشبكات الاجتماعية في العالم العربي عموما والجزائر على وجه الخصوص. Abstract The purpose of this study is to identify the influence of new media on election campaigns through by diagnosing via the bilateral relationship between the media and politics, then to explore the areas of impact of new media on election campaigns as one of the most important political activities, while undermining the criteria and particularities of media coverage of electoral campaigns and its reflection on the path of political activities for both the candidate and the voter. And, finally follow the global experience in the field of employment of new media in the coverage of election campaigns through social networks in the Arab world in general and Algeria In particular.

الكلمات المفتاحية

الإعلام الجديد ; الحملات الانتخابية ; الشبكات الاجتماعية ; الاتصال السياسي ; New media ; Political campaigns ; Social networks ; Political communication